Qumangapik Muckpa

Qumangapik Muckpa
Credit: Jemma Tatatoapik

Biography

Qumangapik Muckpa was a carver from Ikpiarjuk (Arctic Bay), NU. Muckpa and her family lived on the land until 1966, when they settled in town due to their school-aged children and the close presence of the church [1]. Muckpa worked in bone and ivory, but preferred to carve soapstone when it was available [2].

Muckpa’s mother, Elisapee Kanangnaq, was a carver, and as a child she would watch her mother create miniscule figures. When she learned to carve on her own years later, however, Muckpa’s practice was born out of a dislike of being idle; carving was one of many skills, like sewing, she practised when there was no other work to be done [3].

Among the many subjects to choose from, Muckpa’s favourites to carve were narwhals and scenes of male figures hunting [4]. Ironically, many of her most famous works are of women, such as the kneeling woman featured in George Swinton’s famous Sculpture of the Inuit (1972), which was one of Muckpa’s very first carvings. Standing Mother and Two Children (n.d.) is another of her female portraits, depicting three figures in a row on a pedestal. The mother’s amauti is picked out in fine, precise lines, as is the amauti on the elder child, marking her as female.

During her lifetime, Muckpa worked on her community’s Recreation and Health Commitees [5]. Her works were featured in Ikpiarjuk: The Sculpture of Arctic Bay (1987) at the Winnipeg Art Gallery, and are included in the Twomey Collection of the Winnipeg Art Gallery and the Hudson Bay Permanent Collection of the Manitoba Museum.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Qumangapik Muckpa était une artisane sculpteure originaire d’Ikpiarjuk (Arctic Bay), au Nunavut. Muckpa et sa famille ont vécu de la terre jusqu’en 1966, lorsqu’ils sont allés s’installer à Arctic Bay pour que les enfants puissent aller à l’école et que la famille puisse aller à l’église. Elle concevait des objets à partir de l’os et de l’ivoire, mais elle préférait sculpter la stéatite quand ce matériau était disponible. Elisapee Kanangnaq, la mère de Muckpa, était une artisane sculpteure; lorsque Muckpa était enfant, elle observait sa mère en train de créer de petites figures. Quand Muckpa a elle-même appris à sculpter quelques années plus tard, sa pratique est née de son aversion pour l’oisiveté; la sculpture et la couture étaient parmi les nombreuses pratiques qu’elle a adoptées lorsqu’il n’y avait pas d’autre travail à faire. Parmi les nombreux thèmes possibles, les sujets de sculpture préférés de Muckpa étaient les narvals et les hommes qui faisaient la chasse. Ironiquement, bon nombre de ses œuvres les plus célèbres représentent des femmes, comme la femme agenouillée illustrée dans la célèbre publication Sculpture of the Inuit de George Swinton (1972); il s’agissait d’une des toutes premières sculptures de Muckpa. Mère et deux enfants debout (s.d.) est un autre de ses portraits féminins; celui-ci représente trois personnages alignés sur un piédestal. L’amauti de la mère présente des lignes fines et précises, tout comme l’amauti de l’aînée qui la désigne comme étant une fille. Au cours de sa vie, Muckpa a œuvré au sein des comités des loisirs et de la santé de sa communauté. Ses œuvres ont été exposées dans « Ikpiarjuk : The Sculpture of Arctic Bay » (1987) au Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et font partie de la collection Twomey du Musée des beaux-arts de Winnipeg et de la collection permanente de la baie d’Hudson du Musée du Manitoba.
ᖁᒪᖔᐱᒃ ᒪᒃᐸ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᒃᐱᐊᕐᔪᐊᒥᑦ (ᑐᓄᓂᕈᓯᖅ), ᓄᓇᕗᑦ. ᒪᒃᐸ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓚᖏᑦ ᓄᓇᖃᓚᐅᖅᑐᑦ ᓄᓇᑐᐃᓐᓇᒥ ᑭᓯᐊᓂ 1966-ᒥ, ᓄᓇᓕᖕᓃᖃᑕᐅᓕᖅᖢᑎᒃ ᐃᓕᓐᓂᐊᕆᐊᖃᕐᒪᑲ ᕿᑐᕐᖓᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᓂᑦᑐᒪᓪᓗᑎᒃ ᑐᒃᓯᐊᕐᕕᖕᒧᑦ. ᒪᒃᐸ ᓴᓇᓲᖅ ᓴᐅᓂᕐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑑᒑᕐᓂᒃ, ᑭᓯᐊᓂ ᓴᓇᖑᐊᕈᒪᓲᖅ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒥᒃ ᐱᑕᖃᕋᐃᖕᒪᑕ. ᒪᒃᐸᐅᑉ ᐊᓈᓇᖓ, ᐃᓕᓴᐱ ᑲᓇᖕᓇᖅ, ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᓚᐅᖅᑐᖅ, ᐊᒻᒪᓗ ᓄᑕᕋᐅᓪᓗᓂ ᖁᖏᐊᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᐊᓈᓇᒥᓂᒃ ᒥᑭᔫᑎᓂᒃ ᓴᓇᔪᖅ ᑭᓱᖑᐊᕐᓂᒃ. ᐃᓕᑦᑎᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᖑᐊᕆᐊᒃᓴᖅ ᓇᖕᒥᓂᖅ ᐊᕐᕌᒍᑦ ᐊᒥᓱᑦ ᐊᓂᒍᖅᓯᒪᓕᖅᑎᓪᓗᒋᑦ, ᑕᐃᒪᓐᓇᐅᒐᓗᐊᖅᑎᓪᓗᒍ, ᒪᒃᐸ ᐱᔭᕆᐅᖅᓴᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐱᔾᔪᑎᒋᓪᓗᒍ ᐃᓅᕕᒋᔭᖏᑦ ᓄᖃᖓᔪᓐᓇᓚᐅᓐᖏᒻᒪᑕ; ᓴᓇᖑᐊᕈᓐᓇᓚᐅᕐᒥᔪᑦ ᐊᔪᖏᑦᑎᐊᖅᖢᑎᒃ, ᒥᖅᓱᕈᓐᓇᖅᖢᑎᒃ, ᐱᔭᕆᐅᖅᓴᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐱᔭᒃᓴᑎᒃ ᐱᔭᕇᖅᓯᒪᓕᕌᖓᑕ. ᑖᒃᑯᓇᖓᑦ ᐊᒥᓱᓂᑦ ᓴᓇᔪᓐᓇᖅᑕᒥᓂᒃ ᓂᕈᐊᖅᓯᒪᓲᖅ, ᒪᒃᐸᐅᑉ ᐱᐅᒋᓛᖓ ᓴᓇᖑᐊᖅᖢᓂ ᑑᒑᓕᖕᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᖑᑎᖑᐊᓂᒃ ᐊᓯᕙᖅᓯᒪᖑᐊᖅᑐᓂᒃ ᐊᖑᓇᓱᖑᐊᖅᑐᓂᒃ. ᑲᒪᓇᓚᐅᖅᐳᖅ, ᐊᒥᓱᑦ ᐱᐅᒋᔭᐅᓂᖅᐹᑦ ᓴᓇᔭᐅᓯᒪᕗᑦ ᐊᕐᓇᓂᑦ, ᓲᕐᓗ ᓰᖁᖓᔪᖅ ᐊᕐᓇᖅ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᓯᒪᕗᖅ ᔪᐊᔾ ᓱᕕᓐᑕᓐ ᓴᓇᖑᐊᒐᖁᑎᖏᓐᓂᑦ ᐊᒥᓱᓂᑦ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᑕᑯᔭᐅᓯᒪᔪᖅ Sculpture of the Inuit (ᐃᓄᖑᐊᖅ) (1972), ᐅᓇᓗ ᒪᒃᐸᐅᒻ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖓ. Standing Mother and Two Children (ᓇᖏᖅᑐᖅ ᐊᓈᓇ ᐊᒻᒪᓗ ᒪᕐᕉᒃ ᓄᑕᕋᖏᒃ) (ᐅᓪᓗᖃᓐᖏᑦᑐᖅ) ᐅᓇᑦᑕᐅᖅ ᐊᕐᓇᖑᐊᖑᔪᖅ, ᓴᓇᓯᒪᔪᑦ ᐱᖓᓱᑦ ᓴᓂᓕᕇᑦ ᓇᖏᖅᑐᑦ. ᐅᓇ ᐊᓈᓇᖓᑕ ᐊᒪᐅᑎᖓ ᑎᑎᖅᑐᖅᓯᒪᔪᖅ ᐃᑎᖅᓯᓯᒪᓪᓗᒋᑦ, ᓇᓗᓇᐃᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᖢᑎᒃ, ᑕᐃᒪᓗ ᐊᒪᐅᓯᔭᕐᒪᑦ ᓄᑕᕋᖅ, ᖃᐅᔨᓇᖅᐳᖅ ᐊᕐᓇᐅᖕᒪᑦ. ᑕᐃᑲᓂ ᐃᓅᓱᒐᖅᖢᓂ, ᒪᒃᐸ ᓴᓇᓚᐅᖅᑐᖅ ᓄᓇᓕᖕᓂ ᐱᓐᖑᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐋᓐᓂᐊᕕᒃ ᑲᑎᒪᔨᕋᓛᖏᓐᓂ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᓯᒪᔪᑦ Ikpiarjuk: The Sculpture of Arctic Bay (ᐃᒃᐱᐊᕐᔪᒃ: ᐃᓄᖑᐊᑦ ᐃᒃᐱᐊᕐᔪᒥ) (1987) ᑕᐃᑲᓂ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ, ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᑑᒥ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᑦ ᑕᐃᑲᓂ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᕼᐊᑦᓴᓐ ᐸᐃ ᐱᑐᖃᖏᑦ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᑦ ᒫᓂᑑᐸ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ.

Artist Work

About Qumangapik Muckpa

Medium:

Sculpture

Artistic Community:

Ikpiarjuk (Arctic Bay), Nunavut, Inuit Nunangat

Gender:

Female

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

19 July 1939

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

1998