Pudalik Shaa

Pudalik Shaa
Courtesy Spirit Wrestler Gallery

Biography

Pudalik Shaa is a prolific sculptor from Kinngait (Cape Dorset), NU, who hails from a family of talented carvers. Inspired by the practice of his father, Aqjangayuk Shaa (1937 - 2019), Pudalik began carving at the age of 12, selling his first piece for a modest sum in that same year. By age 17, he was able to support himself through his art and has done so ever since [1]. As he learned by watching the elders carve around him, Shaa exclusively used hand tools in his earliest productions – a saw, an axe, a rasp, and various files included. Now, he chooses to embrace the efficiency and precision that power tools can provide [2].

Shaa’s favourite subjects to sculpt are figures caught in mid-motion, seen across his oeuvre of smaller works. This desire to bring forth dynamism and energy is captured in Composition (2010), a transformation piece in which a new body is shown taking shape. Here, the artist concentrates on the fluid nature of forms as he fuses his drum dancer to the heads of a walrus, hawk and goose. As with many of his other works, this figure in Compositon balances finely atop a single leg, highlighting Shaa’s artistic skill and deep knowledge of his materials [3].

An active member in his community, Shaa fondly recalls forming a carving group with his peers in Kinngait, sharing tools and producing art side by side. Recently, the artist pursued further studies in his craft and received a diploma in carving from Arctic College in Kimmirut (Lake Harbor), NU [4].



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Pudalik Shaa est un sculpteur prolifique originaire de Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut, issu d’une famille d’artisans sculpteurs de talent. Inspiré par la pratique de son père Aqjangayuk Shaa (1937-2019), Pudalik a commencé à sculpter à l’âge de 12 ans, et il a vendu sa première œuvre pour une somme modique. Il a pu subvenir à ses propres besoins grâce à son art dès l’âge de 17 ans, ce qu’il a réussi à faire depuis. Quand il apprenait à sculpter en observant les aînés de son entourage, Shaa utilisait exclusivement des outils à main pour ses premières œuvres : une scie, une hache, une râpe et diverses limes. Ces jours-ci, il préfère l’efficacité et la précision que procurent les outils électriques. Les sujets de sculpture préférés de Shaa sont des personnages en mouvement, que l’on trouve dans les petites pièces de son œuvre. Son désir de faire ressortir le dynamisme et l’énergie est capté dans « Composition » (2010), une sculpture de transformation dans laquelle un nouveau corps prend forme. Ici, le sculpteur met l’accent sur la nature fluide des formes alors qu’il fait fusionner son danseur de tambour avec des têtes de morse, de faucon et d’oie. Comme dans le cas de plusieurs de ses œuvres, la figure représentée dans Composition se balance sur une seule jambe, soulignant ainsi les compétences artistiques de Shaa et ses connaissances approfondies de ses matériaux. Membre actif de sa communauté, Shaa garde un excellent souvenir de la création d’un groupe de sculpteurs avec ses pairs à Kinngait, avec qui il partageait des outils et travaillait à produire des sculptures. Récemment, voulant se perfectionner dans son métier, l’artiste a obtenu un diplôme en sculpture du Collège de l’Arctique à Kimmirut (Lake Harbor), au Nunavut.
ᐳᑦᑕᓕᒃ ᓵ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ, ᐅᓇᓗ ᐊᔪᕈᓐᓃᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᒻᒪᕆᖕᓂᒃ ᐃᓚᖃᕋᒥ. ᑲᔪᖏᖅᓴᐅᑎᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᐱᔭᕆᐅᖅᓴᕕᒋᕙᒃᖢᒍ ᐊᑖᑕᓂ, ᐊᕐᔮᖓᔪᖅ ᓵ (1937-2019), ᐳᑦᑕᓕᒃ ᓴᓇᖑᐊᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐅᑭᐅᖃᖅᖢᓂ 12-ᓂᒃ, ᓂᐅᕐᕈᑎᒋᒐᒥᒋᑦ ᓴᓇᔭᓂ ᐊᑭᑐᔫᖕᒪᑕ ᑕᐃᑲᓂᑦᑕᐃᓐᓇᖅ ᐊᕐᕌᒍᒥ. ᐅᑭᐅᖃᓕᕋᒥ 17-ᓂ, ᑮᓇᐅᔭᖃᕈᓐᓇᖅᓯᑎᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᒥᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᐃᒪᓐᓇᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᑕᐃᒪᖓᓂᑦ. ᐃᓕᑦᑎᓚᐅᖅᑐᖅ ᑕᐅᑦᑎᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᐃᓐᓇᕐᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᓂᒃ ᓴᓂᒥᓂ, ᓵ ᐊᑐᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᕈᑎᓂᒃ ᑕᐃᒪᖓᓂᑦ ᓴᓇᔭᕆᐅᕈᑎᒋᓪᓗᒋᑦ – ᑭᓪᓘᑎᑦ, ᐅᓚᒪᐅᑦ, ᖃᐃᖃᒃᓴᐅᑦ, ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓯᖏᑦ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᑦ ᖃᐃᖃᒃᓴᐅᑎᑦ. ᒫᓐᓇ, ᓂᕈᐊᖅᓯᒪᔪᖅ ᐃᓴᒃᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᐱᐊᓚᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᑦᑎᐊᓕᔪᓐᓇᖅᑐᑦ ᓴᓇᕐᕈᑎᑦ ᓴᓇᖑᐊᕈᑎᑦ ᑐᓂᔭᐅᖃᑦᑕᖅᑐᑦ. ᓵ ᐱᐅᒋᓛᖏᑦ ᓴᓇᓪᓗᒋᑦ ᑭᓱᖑᐊᑦ ᖃᓄᐃᓕᐅᖑᐊᖅᑐᑦ, ᑕᑯᔭᐅᓯᒪᕗᑦ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᓴᓇᒍᔭᖏᑦ ᒥᑭᓐᓂᖅᓴᐅᔪᓂ. ᐅᓇ ᐱᓕᕆᔪᒪᓂᓂ ᐊᔾᔨᐅᓐᖏᑐᓕᐅᕆᐊᒃᓴᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᔪᓐᓇᕐᓂᓂ ᑕᐃᑲᓂ Composition (ᓴᓇᔭᖓ) (2010), ᑭᓱᕈᖅᐸᓪᓕᐊᖑᐊᖅᑐᖅ ᓄᑖᒥᒃ ᑎᒥᑖᖅᑐᖅ ᑕᑯᓐᓇᖅᑐᖅ ᐊᓯᖑᖅᑐᑦ ᐋᕿᒃᓯᒪᓂᖓ. ᐅᕙᓂ, ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᐊᐅᓪᓗᑎᔪᖅ ᓴᕿᑎᑕᖏᑦ ᑭᓱᖑᐊᑦ ᕿᓚᐅᔾᔭᖑᐊᖅᑐᑦ ᓂᐊᖁᖃᖅᖢᑎᒃ ᐊᐃᕕᕐᒥᒃ, ᑳᔫᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓇᕐᓕᖅ. ᑕᐃᒪᓗ ᐊᒥᓱᑦ ᐊᓯᖏᑦ ᓴᓇᔭᖏᑦ, ᐅᓇ ᓴᓇᔭᖓᓂᑦ ᓇᓕᖃᕇᓕᕈᑎᑦᓯᐊᖅᑐᖅ ᐊᑕᐅᓯᕐᒥᒃ ᓂᐅᓕᒃ, ᖃᐅᔨᒪᓇᖅᑐᖅ ᓵ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᓯᒪᔭᖓ ᐊᔪᖏᑦᑎᐊᖅᖢᒍ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᐅᔨᒪᑦᑎᐊᕋᒥᒋᑦ ᑖᒃᑯᐊ ᓴᓇᔭᒃᓴᐃᑦ. ᐃᓚᒋᔭᐅᑦᑎᐊᖏᓐᓇᖅᑐᖅ ᓄᓇᒥᓂ, ᓵ ᐃᖃᐅᒪᔪᖅ ᐋᕿᒃᓯᒐᒥᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᓂᒃ ᑲᑎᒪᔨᓂᒃ ᓴᓇᖃᑎᒋᕙᒃᑕᒥᓂᒃ ᑭᓐᖓᓂ, ᐊᑐᖃᑦᑕᖅᖢᑎᒃ ᐊᓯᒥ ᓴᓇᖑᐊᕈᑎᖏᓐᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᓪᓗᑎᒃ ᓴᓂᓕᕇᒃᖢᑎᒃ. ᒫᓐᓇᓵᖅ, ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᐱᓕᕆᕗᖅ ᐃᓕᑦᑎᒃᑲᓐᓂᕋᓱᒃᖢᓂ ᓴᓇᖑᐊᕈᓯᕐᒥᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᓐᓂᐊᕈᑎᒥᓄᒃ ᐃᓱᓕᑦᑎᔾᔪᑎᒥᓂᒃ ᐱᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᖢᓂ ᓯᓚᑦᑐᖅᓴᕐᕕᒃ ᑭᒻᒥᕈᒻᒥ, ᓄᓇᕗᑦ.

Artist Work

About Pudalik Shaa

Medium:

Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

19 December 1965
The Igloo Tag Trademark
The Igloo Tag Trademark is an internationally recognized symbol that denotes handmade, original artwork made by Inuit artists in Canada. Established in 1958, the Trademark is now managed by the Inuit Art Foundation. The appearance of the Igloo Tag on an artist profile means they have had the Trademark applied to their artwork.

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February 23, 2019 Created by: Inuit Art Foundation