Nuna Parr

Nuna Parr
Inuit Art Foundation

Biography

Nuna Parr is a multimedia artist based out of Kinngait (Cape Dorset), NU. His parents’ artistic abilities brought them to the Kinngait co-op where they were regularly part of print and graphic collections [1]. Parr began carving at a young age as a way to earn extra income and had an affinity for wildlife, rendering them in soapstone [2]. He began carving on a smaller scale during recess while still at school, it is not until he was older that he began carving on a larger scale. Parr’s work depicts animals in fanciful and human-like poses, graceful in their movement, in juxtaposition to the solid pieces of local stone that he uses. Parr is a skilled hunter on the land, and his careful observation of arctic wildlife serves him well in his art practice with his realistic rendering of animals.

Known for his bear sculptures Parr says that he always keeps his audience in mind, and would choose rough stone that is best suited for a particular carving [3]. In Playful Walrus (1983) Parr demonstrates his playfulness is depicting a longing walrus. The deep green stone has lighter flecks of colour and light striations to portray falling rivulets of water falling from the figure, as well as mimicking the coat of the walrus. The languid and playful pose has the walrus recalling on a rock, rendered more roughly than its smooth body. A flipper props the body above the stone it’s resting on, addicting to the visual perception of the heavy weight of the body, a secondary flipper catching another in play. The body features rolls, adding to the idea of life-like skin of the animal, the stone polished smooth to give an impression of a sleek coat. Most of the detail on the head is in the striations and colours of the stone itself, with Parr meticulously carving the eyes in a realistic depiction, giving the figure life. With minimal carving for the mouth, the tusks are inset in ivory, two grinning flashes of white against darker stone. 

Parr has had a long and prolific career, exhibiting nationally and abroad. In 1980 he was invited by Public Works Canada to submit sketches for low-relief carvings to decorate the exterior of parliament buildings. His work is held in many public and private collections, including the National Gallery of Canada.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Nuna Parr est une artiste multimédia établie à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Les talents artistiques de ses parents les ont amenés à la coopérative de Kinngait où leurs œuvres faisaient régulièrement partie de collections de gravures et d’arts graphiques. Parr a commencé à sculpter à un jeune âge pour assurer un revenu supplémentaire; il s’intéressait à la faune, qu’il sculptait dans la stéatite. Ses premières sculptures à petite échelle ont été réalisées pendant la récréation alors qu’il était toujours à l’école; ce n’est que plus tard dans la vie qu’il a commencé à sculpter à plus grande échelle. Les œuvres de Parr représentent des animaux aux mouvements gracieux qui adoptent des poses fantaisistes et humaines, cela étant juxtaposé à la solidité de la pierre locale qu’il utilise. Sur le territoire, Parr est un chasseur habile; ses observations attentives de la faune arctique lui sont très utiles dans sa pratique artistique, lui permettant de produire des représentations réalistes des animaux. Reconnu pour ses sculptures d’ours, Parr déclare qu’il garde toujours son public à l’esprit et qu’il choisit la pierre brute la mieux adaptée à une sculpture particulière. Dans « Morse espiègle » (1983), Parr fait preuve de son caractère jovial en représentant un morse nostalgique. La pierre vert foncé comporte des taches de couleur claires ainsi que des stries légères qui représentent les ruisseaux d’eau qui tombent de la figure et imitent le pelage du morse. La pose langoureuse et ludique représente un morse allongé sur un rocher, lequel est représenté plus grossièrement que le corps lisse de l’animal. Une nageoire soutient le corps sur la pierre sur laquelle il repose, ajoutant ainsi à la perception visuelle du poids lourd du corps, tandis qu’une nageoire secondaire en frappe une autre en jouant. Le corps comporte des bourrelets, ce qui contribue à l’apparence de la peau réaliste de l’animal, et la pierre a été polie pour donner l’impression d’un pelage élégant. La plupart des détails de la tête se trouvent dans les stries et les couleurs de la pierre elle-même; Parr a méticuleusement sculpté les yeux d’une façon réaliste qui donne vie à la figure. La sculpture de la bouche est minimale et les défenses en ivoire sont encastrées, deux éclats souriants de blanc contre une pierre plus foncée. Au cours de sa longue et prolifique carrière, Parr a participé à des expositions à l’échelle nationale et à l’étranger. Ses œuvres se trouvent dans de nombreuses collections publiques et privées, y compris celle du Musée des beaux-arts du Canada.
ᓅᓇ ᐹ ᖃᓄᕆᑦᑐᑐᐃᓐᓇᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐊᑖᑕᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓈᓇᖓ ᓴᓇᑐᔪᒻᒪᕆᐋᓘᓚᐅᖅᑐᑦ ᐱᓕᕆᖃᑦᑕᖅᓯᒪᕗᑦ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑯᐊᐸᒃᑯᓂ ᑕᐃᑲᓂᓗ ᐃᓚᒋᔭᐅᖏᓐᓇᖅᑐᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᕗᑦ. ᐹ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᒪᒃᑯᒃᑑᓪᓗᓂ ᑮᓇᐅᔭᖅᑖᕐᓂᐊᕋᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᔾᔨᒌᐸᓗᐃᑦ ᐃᒻᒥᒍᑦ ᓂᕐᔪᑎᑦ, ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᐃᓱᒪᒋᑦᑎᐊᖅᖢᒍ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᖅ. ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᒥᑭᓂᖅᓴᓂᒃ ᓱᓕ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᖢᓂ, ᑭᓯᐊᓂ ᐃᓐᓇᕈᒃᑲᓐᓂᕋᒥ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᖏᔫᑎᓂᒃ. ᐹ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓴᕿᑦᑎᓪᖢᒋᑦ ᓂᕐᔪᑎᑦ ᐱᐅᓯᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᖑᐊᑎᑐᑦ ᓇᐸᑎᓪᓗᒋᑦ, ᓅᐸᓪᓕᐊᑎᐊᓲᖅ ᐅᐃᔮᖅᑎᓪᓗᒍ, ᐋᕿᒃᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓄᒃᑖᓂᖃᓐᖏᑦᓯᐊᖅᑐᑦ ᓄᓇᓕᖕᓂ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᐊᑐᖅᐸᒃᑕᖏᑦ. ᐹ ᐊᓯᕙᖅᑎᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᓄᓇᑐᐃᓐᓇᒥ, ᐊᒻᒪᓗ ᕿᒥᕐᕈᑦᑎᐊᓲᖅ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᖅ ᓂᕐᔪᑎᖏᓐᓂᒃ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᐃᒻᒥᒍᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᖢᒋᒃ ᑕᐃᒪᐃᑦᑐᓪᓚᕆᐅᔮᓕᖅᖢᒋᑦ ᐃᓱᒪᒋᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᑦ. ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓇᓄᖑᐊᓕᐊᖏᑦ ᐹ ᐅᖃᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᓪᓗᓂ ᐱᔪᒪᔪᑦ ᐃᓱᒪᒋᓪᓗᓂᒋᑦ ᓴᓇᓲᖅ, ᐊᒻᒪᓗ ᓂᕆᐊᕆᕙᒃᑕᖏᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᓴᓇᖑᐊᕈᒥᓇᓐᖑᑦᑐᑦ ᒪᓂᕋᐅᓐᖏᑦᑐᑦ ᑕᐃᒪᓗ ᐋᕿᑦᑎᐊᕈᑎᓂᐊᕐᒪᑕ ᓴᓇᖑᐊᕈᒪᔭᒥᓂᒃ. Playful Walrus (ᐱᓐᖑᐊᖅᑐᖅ ᐊᐃᕕᖑᐊᖅ) (1983) ᐹ ᑕᑯᑎᑦᑎᔪᖅ ᐱᓐᖑᐊᖅᑐᓂ ᐊᐃᕕᖑᐊᖑᓪᓗᒍ. ᕿᕐᓇᔪᒃᑐᖅ ᐆᔭᐅᔭᖅ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᑕᖅᓴᖃᓗᐊᕋᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᑐᑭᓕᐊᑯᑖᒃᑐᓂᒃ ᑕᖅᓴᖃᓚᐅᖅᐸᒃᖢᓂ ᑖᒃᑯᐊ ᑰᖑᐊᓕᐊᕆᕙᒃᑕᖏᑦ ᑭᓱᖑᐊᓕᐊᒥᓂᑦ, ᐊᒻᒪᓗ ᐊᔾᔨᓕᐅᖅᖢᒍ ᑲᐅᖓ ᐊᐃᕕᐅᑉ. ᐃᓕᖁᓯᖑᐊᓕᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᓐᖑᐊᖅᖢᑎᒃ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᐃᕕᖑᐊᑦ ᖃᓄᐃᓕᖓᓂᖓᒍᑦ ᐅᔭᕋᖅ, ᐃᓱᒪᒋᑦᑎᐊᖅᖢᒍ ᒪᓂᕋᐅᓂᓐᖏᓂᖓ ᑖᔅᓱᒪᖓᑦ ᑭᐊᖕᓂᖓᓂᑦ. ᑖᒃᑯᐊ ᓴᖅᐱᖏᑦ ᖁᓛᓃᓪᓗᑎᒃ ᑎᒥᖓᑕ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒧᑦ, ᕿᒥᕐᕈᐊᑦᑎᐊᖑᓱᖕᓇᖅᑐᖅ ᐅᑯᒪᐃᑦᑑᓪᓗᓂ ᑎᒥᖓ, ᐱᖃᑖᓗ ᓴᖅᐱᐊᑕ ᓲᕐᓗ ᒪᓕᒃᑐᖅ ᐱᖃᑖᓂᒃ ᐱᓐᖑᐊᕋᒥ. ᑎᒥᖓ ᓂᕐᕋᓚᖓᓪᓗᓂ, ᐃᓱᒪᓕᐅᑎᑦᑎᐊᖑᓪᓗᓂ ᐃᓅᑉ ᓲᕐᓗ ᐅᕕᓂᖓᓂ ᐅᕕᓂᖃᖅᑐᖅ ᓂᕐᔪᑎ, ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᓂᖓ ᕿᓕᖅᓴᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᑕᑯᓗ ᕿᓕᑦᑎᐊᖅᐳᖅ. ᑕᒪᕐᒥᐸᓗᒃ ᓇᓗᓇᕈᓐᓃᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᓂᐊᖁᐊ ᑎᑎᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓴᖓ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᖅ, ᑖᓐᓇ ᐹ ᐱᑦᑎᐊᓕᓪᓗᒍ ᓴᓇᖑᐊᖅᖢᒋᒃ ᐃᔨᖏᑦ ᐃᔨᓚᑖᖑᖂᔨᓪᓗᑎᒃ, ᑖᓐᓇ ᓴᓇᔭᖓ ᐆᒪᖂᔨᓕᖅᖢᓂ. ᖃᓂᖓ ᖃᓄᐃᓕᓗᐊᕐᓇᒍ, ᓇᒡᔪᖏᑦ ᐃᓗᐊᓄᑦ ᐋᕿᒃᓯᒪᓪᓗᒍ ᑑᒑᓕᒃ, ᒪᕐᕉᒃ ᓴᑎᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᖃᑯᕐᓂᖓ ᑖᓱᒪ ᕿᓂᖅᑕᐅᑉ ᐅᔭᕋᐅᑉ. ᐹ ᐊᑯᓂᐅᔪᒥᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᐳᖅ ᑮᓇᐅᔭᓕᐅᕈᑎᒋᕙᒃᖢᒍ, ᓴᕿᔮᖅᑎᑦᑎᓪᓗᑎᒃ ᑲᓇᑕᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᑭᐊᓂ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐱᒋᔭᐅᔪᑦ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᐃᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓇᖕᒥᓂᖃᖅᑎᓂᑦ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᓪᓗᑎᒃ, ᐃᓚᒋᔭᐅᕗᖅ ᑲᓇᑕᒥ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐋᑐᕚᒥ.

Artist Work

About Nuna Parr

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait (Cape Dorset), NU

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kinngait (Cape Dorset), NU
1949
The Igloo Tag Trademark
The Igloo Tag Trademark is an internationally recognized symbol that denotes handmade, original artwork made by Inuit artists in Canada. Established in 1958, the Trademark is now managed by the Inuit Art Foundation. The appearance of the Igloo Tag on an artist profile means they have had the Trademark applied to their artwork.

Edit History

November 21, 2017 Lera Kotsyuba
November 16, 2017 Jane Darling