Mialia Jaw

Mialia Jaw
Photo: NFB

Biography

Mialia Jaw is celebrated for her work in carving and graphic art. As a carver, she worked in stone to depict animal and human figures. Focusing her artistic energy on printmaking in later life, Jaw created colourful works depicting her personal experiences, and Inuit folklore [1]. Born in 1934 at Qimmirtuq camp near Kimmirut, Jaw spent her childhood on the land [2]. Known for being a storyteller [3], Jaw transformed her traditional knowledge into tangible artwork. Mialia was married to Joe Jaw, a respected Inuit carver; three of their children are also artists. Jaw remained active throughout her life, maintaining a strong connection to the land and camping in the traditional manner down the coast, near Kinngait [4].

Jaw used many techniques to create her images. She experimented with lithography, etching, stone cuts, stencils and aquatint. Jaw’s artistic career was relatively short as she did not begin printmaking at the WBEC studios until 1996. During that decade, she made approximately ten pieces, with much of her process and success left undocumented and unknown.

Her most well known works Stung (2005) and Owl and Hare (2004), show imagery of northern wildlife and use vibrant earth tones. Jaw’s familiarity with the land around Kinngait inspired her work [5]. She printed images that showed the natural world she observed and depicted the cycle of life. In Titalittaq Returns, Jaw illustrates the Inuit legend of a man who was trapped on a desolate island. In the image, Titalittaq had made his way home by creating a makeshift raft of driftwood fastened with walrus bladders while community members rejoice upon his arrival [6]. This image is one of her most accomplished and well-known pieces.

Jaw’s work was exhibited at Spirit Wrestler Gallery, Vancouver and was included in the Cape Dorset Annual Print Collection from 2004 to 2006, alongside contemporary artists Annie Pootogook, and Kakulu Saggiaktok. Her work is held in the collection of the Agnes Etherington Art Centre in Kingston. Mialia Jaw passed away in 2006.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Mialia Jaw était célèbre pour ses œuvres de sculpture et d’art graphique. Ses sculptures de pierre représentent des formes animales et humaines. Vers la fin de sa vie, Jaw a choisi d’investir son énergie artistique dans la gravure de reproduction, créant des œuvres colorées qui représentaient ses expériences personnelles et le folklore inuit. Née en 1934 au campement de Qimmirtuq, près de Kimmirut, Jaw a passé son enfance à vivre de la terre. Bien connue comme conteuse, elle a su transformer ses connaissances traditionnelles en œuvres d’art tangibles. Elle était l’épouse de Joe Jaw, un artisan sculpteur inuit respecté; trois de leurs enfants sont également artistes. Jaw est demeurée active tout au long de sa vie en entretenant un rapport étroit avec la terre et en vivant dans des camps traditionnels le long de la côte, près de Kinngait. Jaw créait ses images en faisant appel à plusieurs techniques. Elle a mis à l’essai la lithographie, la gravure à l’acide, la gravure sur pierre, les pochoirs et l’aquatinte. Sa carrière artistique a été relativement courte puisqu’elle n’a commencé sa pratique de gravure de reproduction aux studios de la West Baffin Eskimo Cooperative qu’en 1996. Au cours d’une décennie, elle a créé environ dix œuvres, son processus et son succès ayant essentiellement été non documentés et donc inconnus. Ses œuvres les mieux connues, « Piqués » (2005) et « Chouette et lièvre » (2004), représentent la faune nordique et emploient les couleurs dynamiques de la terre. Les œuvres de Jaw tirent leur inspiration de ses connaissances de la terre dans la région de Kinngait. Ses gravures de reproduction présentent la nature qu’elle observait et représentent le cycle de la vie. Son œuvre « Le retour de Titalittaq » représente la légende inuite d’un homme qui s’est retrouvé prisonnier d’une île déserte. L’image représente Titalittaq qui est rentré chez lui, ayant façonné un radeau de fortune à partir de morceaux de bois de grève fixées à l’aide de vessies de morse tandis que les membres de la communauté se réjouissent à son arrivée. Cette image est une de ses œuvres les plus accomplies et les mieux connues. Les œuvres de Jaw ont été exposées à la Spirit Wrestler Gallery à Vancouver et ont été illustrées dans les catalogues de la collection annuelle de gravures de Cape Dorset de 2004 à 2006, avec ses artistes contemporains Annie Pootogook et Kakulu Saggiaktok. Ses œuvres se trouvent dans la collection du Agnes Etherington Art Centre à Kingston. Mialia Jaw est décédée en 2006.
ᒥᐊᓕᐊ ᔮ ᓇᓪᓕᐅᕐᓂᖅᓯᐅᕈᑕᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᔭᖏᓐᓄᑦ ᓴᓇᖑᐊᑦᑕᖏᓐᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᓐᓄᑦ. ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᑦ, ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᖑᐊᓂᒃ. ᐊᐅᓪᓗᑎᓪᓗᒋᑦ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑕᖏᑦ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᓂ ᐃᓅᔪᓐᓃᕆᐊᒃᓯᓪᓗᓂ, ᔮ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᑕᖅᓴᖃᑦᑎᐊᖅᑐᓂᒃ ᐃᒻᒥᓂᒃ ᓇᖕᒥᓂᖅ ᐊᑐᖅᓯᒪᔭᒥᓂᒃ, ᐃᓄᐃᑦ ᐅᓂᒃᑳᖅᑐᐊᖏᓐᓂᒃ. ᐃᓅᓂᑯ 1934 ᕿᒻᒥᖅᑐᖅ ᖃᓂᒋᔭᖓᓂ ᑭᒻᒥᕈᑦ, ᔮ ᓄᑕᖃᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐱᕈᖅᓴᓪᓗᓂ ᓄᓇᑐᐃᓐᓇᒥ. ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᐅᓂᒃᑳᖅᑐᐊᓲᖑᓂᖓ, ᔮ ᓴᕿᑦᑎᖃᑦᑕᖅᑕᖏᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᖃᐅᔨᒪᔭᑐᖃᖏᑦ ᑎᒍᔭᒃᓴᐅᓕᖅᖢᒋᑦ ᓴᓇᓪᓗᒋᑦ. ᒥᐊᓕᐊ ᑲᑎᑎᑕᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᔫ ᔮ-ᒧᑦ, ᐃᒃᐱᒋᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᐃᓄᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ; ᐱᖓᓱᓂᒃ ᓄᑕᕋᖃᖅᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑖᒃᑯᐊ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᒋᓪᓗᑎᒃ. ᔮ ᓱᓕ ᐱᓕᕆᑦᑎᐊᖏᓐᓇᖅᑐᖅ ᐃᓅᓯᕐᒥᓂ ᓴᖕᖏᔪᒥᒃ ᑲᑎᖓᔪᖅ ᓄᓇᒥᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᒋᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔭᒥᓄᑦ ᐃᓄᒃᑐᑦ ᑕᐅᓇᓂ ᓯᒡᔭᖓᓕ, ᖃᓂᒋᔭᖓᓂ ᑭᓐᖓᐃᑦ. ᔮ ᐊᑐᖅᓯᓲᖅ ᐊᒥᓱᓂᑦ ᑭᓱᖑᐊᓕᐅᕈᑎᒋᓪᓗᒋᑦ. ᖃᐅᔨᓴᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᒪᒃᓴᖏᓐᓂᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑕᐅᓂᐊᖅᑐᑦ, ᐃᑎᓯᑎᑦᑎᖃᑦᑕᖅᖢᓂ, ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᓇᑲᓪᖢᒍ, ᐊᓕᓚᔪᕐᒧᑦ ᐸᑎᒃᑎᓪᖢᒍ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᒫᓕᖕᓂᒃ ᑕᖅᓴᖅᖢᒋᑦ. ᔮ ᓴᓇᖃᑦᑕᓕᕋᖢᐊᖅᖢᓂ ᐃᓅᔪᓐᓃᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖃᑦᑕᓕᖅᖢᓂ ᒍᐃᔅ ᐸᕙᓐ ᐃᔅᑭᒨ ᑯᐊᑉ ᑎᑎᖅᑐᒐᖃᕐᕕᖓᓂ ᑎᑭᐅᑎᓪᓗᒍ 1996. ᑕᐃᑲᓂ ᖁᓕᑦ ᐊᕐᕌᒍᓂ, ᓴᓇᓯᒪᔪᖅ ᖁᓕᓂᒃ, ᐱᕙᓪᓕᐊᑎᐊᕐᓂᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᔭᕇᖅᓯᑦᑎᐊᖃᑦᑕᕐᓂᖓ ᑎᑎᕋᖅᓯᒪᓐᖏᑦᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᐅᔨᒪᓇᓐᖏᑦᑐᑦ. ᑕᐃᒃᑯᐊ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᓴᓇᔭᖏᑦ Stung (ᐹᔭᖅ) (2005) ᐊᒻᒪᓗ Owl and Hare (ᐅᒃᐱᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐅᑲᓕᖅ) (2004), ᑕᑯᑎᑦᑎᔪᖅ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᖅ ᓂᕐᔪᑎᖏᓐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓴᖃᑦᑎᐊᖅᖢᑎᒃ ᓯᓚᑎᑐᑦ. ᔮ ᖃᐅᔨᒪᑦᓯᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᓄᓇᒥᒃ ᓯᓚᑖᓃᑦᑐᒥᒃ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑕᐃᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᕈᑎᒋᓚᐅᖅᑕᖏᑦ. ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑕᖏᑦ ᑕᑯᑎᑦᑎᔪᑦ ᓄᓇᒥ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥᓂᒃ ᑕᑯᔭᒥᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᑎᓪᖢᒋᑦ ᐃᓅᓯᕆᓚᐅᖅᑕᒥᓂᒃ. ᑕᐃᑲᓂ Titalittaq Returns (ᑎᒃᑕᓕᒃᑕᖅ ᐅᑎᖅᑐᖅ), ᔮ ᓴᕿᑎᑦᑎᔪᖅ ᐃᓄᐃᑦ ᐅᓂᒃᑳᖅᑐᐊᖓᓂ ᐅᓇᓗ ᐊᔪᓕᖅᓯᒪᔪᖅ ᐃᓄᖃᓐᖏᑦᑐᒥ ᕿᑭᖅᑕᒥ. ᐊᔾᔨᖑᐊᖅ, ᑎᒃᑕᓕᒃᑕᖅ ᐊᖏᕐᕋᕋᒥ ᐊᑐᖅᖢᓂ ᕿᔪᕕᓂᕐᓂᒃ ᐳᒃᑕᔾᔪᑎᖃᖅᖢᓂ ᐊᑕᓪᓗᓂ ᐊᐃᕕᐅᑉ ᐃᕐᕋᕕᖓᓂᒃ ᑕᐃᒪᓗ ᓄᓇᓖᑦ ᖁᕕᐊᓱᓕᖅᐳᑦ ᑎᑭᒻᒪᑦ. ᐅᓇ ᐊᔾᔨᖑᐊᖅ ᐃᓚᒋᔭᐅᔪᖅ ᐱᔭᐅᔪᒪᕙᒃᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᓕᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑕᖏᑦ. ᔮ ᓴᓇᔭᖓ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᔪᖅ ᓯᐱᐅᓕᑦ ᐅᓕᔅᓗ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ, ᕚᓐᑰᕙ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓚᓕᐅᑎᓯᒪᔪᖅ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂ ᐊᕐᕌᒍᑕᒫᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᑦᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᖃᑦᑕᖅᑐᑦ 2004 ᑎᑭᓪᖢᒍ 2006, ᐱᖃᑎᒋᓪᓗᒍ ᐋᓂ ᐳᑐᒍᖅ, ᐊᒻᒪᓗ ᑲᑯᓗ ᓵᒋᐊᖅᑐᖅ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐱᔭᐅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᔪᑦ ᐊᖕᓂᔅ ᐃᑐᓕᖕᑕᓐ ᓴᓇᖑᐊᕐᕕᒃ ᑭᖕᓯᑕᓐ. ᒥᐊᓕᐊ ᔮ ᐃᓅᔪᓃᓚᐅᖅᑐᖅ 2006-ᒥ.

Artist Work

About Mialia Jaw

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait (Cape Dorset), NU

Gender:

Female

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

06 August 1934

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

2006

Edit History

April 10, 2018 Updated by: Inuit Art Foundation
April 28, 2017 Created by: Brooke Marrisett