Markoosie Papigatok

Markoosie Papigatok
Courtesy Spirit Wrestler Gallery

Biography

Markoosie Papigatok is a prolific sculptor based in Kinngait (Cape Dorset), NU. Born in Puvirnituq Nunavik, QC, he hails from a family of renowned carvers, including his grandfather, Qavaroak Tunnillie (1928-1993). Largely self-taught, Papigatok learned by observing those who worked around him, like his uncle Ashevak Tunnillie (1956-2018). Using both hand and power tools, Papigatok is known for making smaller, more intimate sculptures with a whimsical flare.

The most common of Papigatok’s subjects are his dancing bears. Featuring polished stone, rounded lines, a plump body and an enthusiastic stance, Young Polar Bear (1992) is an exemplary piece of the artist’s work. Papigatok also enjoys experimenting with different types of stone, occasionally using multiple varieties within his carvings to signify a transformation taking place [1].

Papigatok’s endearing sculptures have gained a following worldwide and have appeared in exhibitions throughout Europe, Canada and the United States. A number of his pieces are continuously featured in the Canadian Art Gallery in Basel, Switzerland. His artwork can also be found in the public collections of the Musee d’art Inuit Brousseau in Quebec City, QC, and the Canada Council Art Bank in Ottawa, ON, among others.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Markoosie Papigatok est un sculpteur prolifique établi à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Né à Puvirnituq Nunavik, au Québec, il est issu d’une famille d’artisans sculpteurs de renom, dont son grand-père Qavaroak Tunnillie (1928-1993). En grande partie autodidacte, Papigatok a appris en observant ceux qui l’entouraient, comme son oncle Ashevak Tunnillie (1956-2018). À l’aide d’outils manuels et électriques, Papigatok est reconnu pour les petites sculptures intimes qu’il crée avec un soupçon de fantaisie. Ses sujets les plus communs sont ses ours dansants. Caractérisée par la pierre polie, des lignes arrondies, un corps dodu et une posture enthousiaste, la sculpture « Jeune ours blanc » (1992) est une pièce exemplaire de l’œuvre de l’artiste. Papigatok aime également travailler différents types de pierres; il en utilise parfois plusieurs variétés dans ses sculptures pour signifier qu’une transformation est en cours. Les sculptures séduisantes de Papigatok ont fait des adeptes dans le monde entier et ont été exposées en Europe, au Canada et aux États-Unis. Quelques-unes de ses œuvres sont exposées en permanence à la Galerie canadienne de l’Arctique à Bâle, en Suisse. Ses œuvres d’art se trouvent également dans les collections publiques du Musée d’art inuit Brousseau à Québec, au Québec et de la Banque d’œuvres d’art du Conseil des Arts du Canada à Ottawa, en Ontario, entre autres.
ᒫᑯᓯ ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐃᓅᓂᑯ ᐳᕕᖕᓂᖅᑑᖅ, ᓄᓇᕕᒻᒥ, ᑯᐸᐃᒃ, ᐊᔪᕈᓐᓃᖅᓯᒪᔪᖅ ᐃᓚᒥᓂᑦ ᑖᒃᑯᐊᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᓚᐅᕐᒪᑕ, ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᓂ ᐊᑖᑕᑦᓯᐊᖓ, ᖃᕙᕈᐊᖅ ᑐᓂᓕ (1928-1993). ᑕᐃᒪᖓᓂᑦ ᐃᒻᒥᓂ-ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑎᖃᑦᑕᖅᖢᓂ, ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᐃᓕᑦᑎᓯᒪᔪᖅ ᑕᑯᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᓴᓇᔪᓂᒃ ᐊᕙᑎᒥᓂ, ᓲᕐᓗ ᐊᒃᑲᖓ ᐋᓯᕙᒃ ᑐᓂᓕ (1956-2018). ᐊᒡᒐᒥᓄᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᕈᑎᓄᑦ, ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᒥᑭᔪᒥᒃ ᓴᓇᓲᖅ, ᑐᑭᖃᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᐅᓴᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ. ᐱᔭᐅᔪᒪᓂᖅᐹᖑᓚᐅᖅᑐᖅ ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᒧᒥᖑᐊᖅᑐᑦ ᓇᓄᖑᐊᑦ. ᓴᕿᑎᑦᑎᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᖅ ᕿᓕᖅᓴᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᓂᒃ, ᐊᖕᒪᓗᖅᑕᓂᒃ ᑎᑎᖅᓯᒪᔪᑦ, ᖁᐃᓂᔪᖅ ᑎᓂᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᖁᕕᐊᓱᒃᑐᖅ, Young Polar Bear (ᒪᒃᑯᒃᑐᑦ ᓇᓄᖅ) (1992) ᐱᐅᓂᖅᐹᖅ ᓴᓇᓯᒪᔭᖓ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑕᖏᓐᓂᑦ. ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᖁᕕᐊᒋᔭᓕᒃ ᖃᐅᔨᓴᕆᐊᒃᓴᖅ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᓂᒃ, ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᑦ ᑲᑎᓪᖢᒋᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᒥᓄᑦ ᑕᑯᑎᑦᑎᓂᐊᕋᒥ ᐊᓯᕈᖅᐸᓪᓕᐊᖓᓂᖓᓂᒃ. ᐸᐱᑲᑦᑐᖅ ᐃᒃᐱᖕᓇᖅᑐᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖏᑦ ᒪᓕᒃᑕᐅᖃᑦᑕᖅᐳᖅ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥᐅᑕᓂᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᑎᑕᐅᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᑦ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᔫᓚᑉ, ᑲᓇᑕ ᐊᒻᒪᓗ ᔪᓇᐃᑎᑦ ᓯᑕᐃᑦᔅ. ᐊᒥᓱᑦ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᖏᓐᓇᓲᑦ ᑲᓇᑕᐅᑉ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᐊᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ ᐸᓯᐅ, ᓱᕕᑦᓱᓚᓐᑦ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓇᓂᔭᐅᔪᓐᓇᖅᑐᑦ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᐃᑦ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᑦ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖏᓐᓂᒃ ᑯᐸᐃ ᓯᑎ, ᑯᐸᐃᒃ, ᐊᒻᒪᓗ ᑲᓇᑕ ᑲᑎᒪᔨᖏᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓄᑦ ᑮᓇᐅᔭᒃᑯᕕᖓ ᐋᑐᕚ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ, ᐊᓯᖏᓐᓂᓗ.

Artist Work

About Markoosie Papigatok

Medium:

Sculpture

Artistic Community:

Kinngait (Cape Dorset), NU

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kinngait (Cape Dorset), NU
1976
The Igloo Tag Trademark
The Igloo Tag Trademark is an internationally recognized symbol that denotes handmade, original artwork made by Inuit artists in Canada. Established in 1958, the Trademark is now managed by the Inuit Art Foundation. The appearance of the Igloo Tag on an artist profile means they have had the Trademark applied to their artwork.