Born in 1944 in Salluit, Nunavik, QC, Kumakuluk Saggiak moved several times before settling in Kinngait (Cape Dorset), NU. His green- and black-stone sculptures are representative of the region’s materials, though his creations are unique in style. Saggiak’s dramatic animals with their graceful curvatures suggest future movement and flight.
A prolific exhibitor throughout his career, Saggiak’s work has appeared at the Lippel Gallery (1965) in Montreal, Quebec, the National Gallery of Canada (1967) in Ottawa, Ontario, and across the United States as part of the Smithsonian Institution’s touring Inuit sculpture show (1979–1981). Saggiak was also the recipient of several high-profile commissions. His work was introduced to international audiences when he was invited, along with Elijah Pootoogook, to produce a mural in Montreal depicting life in the North for the 1967 International and Universal Exposition, commonly known as Expo 67. In 1980, Saggiak was asked by Public Works Canada to develop low-relief carving designs for the Parliament buildings in Ottawa. Saggiak is represented in several private and institutional collections including at the Winnipeg Art Gallery in Manitoba and the TD Corporate Art Collection.
This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.
Né en 1944 à Salluit dans la région du Nunavik, au Québec, Kumakuluk Saggiak a déménagé à plusieurs reprises avant de s’établir à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Ses sculptures de pierre verte et noire sont représentatives des matériaux de la région, bien que ses créations soient d’un style tout à fait unique. Dotés de courbes gracieuses, les animaux dramatiques de Saggiak laissent prévoir le mouvement et la fuite.
Saggiak a participé à de nombreuses expositions tout au long de sa carrière, notamment à la Galerie Lippel à Montréal, au Québec en 1965, au Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario en 1967, et partout aux États-Unis dans le cadre de l’exposition itinérante de sculptures inuites de la Smithsonian Institution, de 1979 à 1981. Saggiak a également reçu plusieurs commissions de prestige. Son œuvre a été présentée à un public international lorsqu’il a été invité, avec Elijah Pootoogook, à produire une peinture murale à Montréal illustrant la vie dans le Nord pour l’Exposition internationale et universelle de 1967, communément appelée Expo 67. En 1980, Travaux publics Canada a demandé à Saggiak de créer des sculptures en bas-relief pour les édifices du Parlement à Ottawa, en Ontario. Les pièces de Saggiak font partie de plusieurs collections privées et institutionnelles, notamment le Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et la TD Corporate Art Collection.
ᐃᓅᓚᐅᖅᑐᖅ 1944-ᖑᑎᓪᓗᒍ ᓴᓪᓗᐃᑦ, ᓄᓇᕕᒃ, ᑯᐱᒃ, ᑯᒪᑯᓗᒃ ᓴᒡᒋᐊᖅ ᐊᒥᓱᐃᖅᑐᒍ ᓄᑦᑎᖅᑐᖅᓯᒪᔪᖅ ᓄᓇᓕᖃᖅᑳᖅᑎᓐᓇᒍ ᑭᖓᐃᑦ, ᓄᓇᕗᒻᒥ. ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᑐᖑᔪᖅᑕᑦ – ᐊᒻᒪᓗ ᕿᕐᓂᖅᑐᑦ – ᐅᔭᕋᐃᑦ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᓇᓗᓇᐃᒃᑯᑕᐅᔪᑦ ᓄᓇᓕᖓᓂ ᐊᑐᖅᑕᐅᔪᓄᑦ, ᓴᓇᙳᐊᕐᓂᖓᒍᑦ ᐊᔾᔨᖃᙱᑦᑐᑦ ᓴᓇᓯᒪᓂᖏᑦ. ᓴᒡᒋᐊᑉ ᐃᑉᐱᓐᓇᖅᑐᑦ ᐆᒪᔪᑦ ᐱᐅᓂᖏᑦ ᓴᖑᖓᓯᒪᔪᑦ ᐊᔾᔨᒌᙱᑦᑐᑦ ᐱᔾᔪᑎᖃᖅᑐᑦ ᓯᕗᒧᐊᕐᓂᕐᒧᑦ ᐊᐅᓚᓂᕐᒧᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᖏᕐᕋᓂᕐᒧᑦ.
ᖃᐅᔨᒪᔨᒻᒪᕆᒃ ᑕᑯᒐᓐᓈᖅᑎᑦᑎᓯᒪᓂᕐᒧᑦ ᓴᓇᙳᐊᖅᑎᐅᑎᓪᓗᒍ, ᓴᒡᒋᐊᑉ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᑕᑯᓐᓇᖅᑎᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᓕᐱᐅᓪ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᒃ (1965), ᒪᓐᑐᕆᐊᓪ, ᑯᐱᒃ, ᑲᓇᑕᒥ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᒃ ᑲᓇᑕ (1967) ᐊᑐᕙ, ᐋᓐᑎᐅᕆᔪ, ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒥᐊᓕᑲᓕᒫᒥ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᒍ ᔅᒥᑦᓲᓂᐊᓐ ᓯᓚᑦᑐᖅᓴᕐᕕᒃ ᕿᒥᕐᕈᐊᖅᑎᓪᓗᒋᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᓐᓂᑦ ᑕᑯᒐᓐᓈᖅᑎᑦᑎᓂᕐᒧᑦ (1979-1981). ᓯᒡᒋᐊᖅ ᓂᕈᐊᖅᑕᐅᓯᒪᔪᖅ ᐊᒥᓱᑲᓪᓚᓄᑦ ᖁᑦᑎᑦᑐᒃᑯᑦ−ᑭᓇᐅᓂᖓᓄᑦ ᐊᑭᓕᖅᑕᐅᓗᓂ ᓴᓇᙳᐊᕐᓂᕐᒧᑦ. ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᓇᓗᓇᐃᔭᖅᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥ ᑕᑯᔭᖅᑐᖅᓯᒪᔪᓄᑦ ᑐᙵᓱᒃᑎᑕᐅᓯᒪᓪᓗᓂ, ᐱᖃᑎᒋᓪᓗᒍ ᐃᓚᐃᔭ ᐳᑐᒍᖅ, ᓴᖅᑭᑎᑦᑎᓂᐊᕐᓗᓂ ᐊᖏᔪᒥᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᒥᑦ ᒪᓐᑐᕆᐊᓪᒥ ᑕᑯᑎᑦᑎᔪᑦ ᐃᓅᓯᕆᔭᐅᔪᑦ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥ ᐱᔾᔪᑎᒋᓪᓗᒍ 1967 ᓄᓇᖃᑎᒌᒃᑐᓄᑦ ᐃᑲᔪᖅᑎᒌᖑᔪᑦ ᓄᓇᓕᐸᐅᔭᒃᑯᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥ ᑕᑯᒐᓐᓈᖅᑎᑦᑎᓂᕐᒧᑦ, ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᐃᒃᔅᐳ 67. 1980-ᖑᑎᓪᓗᒍ, ᓴᒡᒋᐊᖅ ᐊᐱᕆᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᓄᑦ ᐱᔨᑦᑎᕋᖅᑎᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᑲᓇᑕᒥ ᓴᖅᑭᑎᑦᑎᓂᐊᕐᓗᓂ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᑐᑭᓕᐊᖅᓯᒪᔪᒥᑦ ᓴᓇᙵᐊᒐᒥᑦ ᑕᖅᓴᒃᓯᒪᔪᒥᑦ ᐱᔾᔪᑎᒋᓪᓗᒍ ᒪᓕᒐᓕᕆᕝᕕᒡᔪᐊᖅ ᐃᓗᕐᔪᐊᖓ ᐊᑐᕙᒥ. ᓴᒡᒋᐊᖅ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᓇᓗᓇᐃᒃᑯᑕᕆᔭᐅᔪᑦ ᐊᒥᓱᑲᓪᓚᓂ ᓇᒻᒥᓂᕆᔭᐅᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓯᓚᑦᑐᖅᓴᕐᕕᒃᑯᑦ ᑲᑎᖅᓱᖅᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᐃᓚᒋᓗᒍ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᙳᐊᒐᐃᑦ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᒃ ᒫᓂᑑᐸᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑏ (TD) ᑯᐊᐳᕆᑦ ᓴᓇᙳᐊᒐᓄᑦ ᑲᑎᖅᓱᖅᑕᐅᓯᒪᔪᑦ.