Eric Anoee Sr., CM (1924-1989) was a multidisciplinary artist and respected hunter from the Kazan River Region, NU who later lived and worked in Arviat, NU. Anoee went on to produce many carvings, drawings and paintings during his life. On top of his artistic practice, Anoee was also a writer, knowledge keeper and catechist for the Anglican Church [1].
Anoee’s place in Inuit art history is significant as “he is the first documented Inuk to produce art in the Western tradition for his own enjoyment and for the Euro-Canadian market as early as the 1940s” [2]. He wrote for multiple publications as well as created The Eric Anoee Readers, which he illustrated and wrote to teach Inuktitut in classrooms throughout the Eastern Arctic. Anoee himself would also assist in teaching Inuktitut in schools [3].
In 1975, Anoee was appointed director of the Inuit Cultural Institute in Arviat and, in 1982, he received the Order of Canada from the Governor General for his contribution to education and Inuit culture [4]. He also gave the opening prayer in Inuktitut for the first conference on Aboriginal issues under Pierre Trudeau and was posthumously recognized by the Northwest Territories’ Education Minister with an award for his contributions to literacy in the Northwest Territories [4]. His work is held in the collections of the Winnipeg Art Gallery and Manitoba Museum in Winnipeg, MB, as well as the Museum of Anthropology in Vancouver, BC.
This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.
Eric Anoee Sr., C.M. (1924-1989) était un artiste multidisciplinaire et un chasseur respecté de la région de la rivière Kazan, au Nunavut qui a ensuite vécu et travaillé à Arviat, au Nunavut. Anoee a continué de produire plusieurs sculptures, dessins et peintures tout au long de sa vie. En plus de sa pratique artistique, Anoee était également écrivain, gardien du savoir et catéchiste pour l’Église anglicane.
Anoee occupe une place importante dans l’histoire de l’art inuit, car « il est le premier Inuit mentionné dans la documentation à produire de l’art dans la tradition occidentale destiné à des fins personnelles et au marché euro-canadien dès les années 1940 ». Il a écrit pour de nombreuses publications et a créé « The Eric Anoee Readers », qu’il illustrait et rédigeait pour enseigner l’inuktitut dans les salles de classe de l’Est de l’Arctique. Anoee aidait aussi à enseigner l’inuktitut dans les écoles.
En 1975, Anoee a été nommé directeur de l’Institut culturel inuit d’Arviat et, en 1982, le gouverneur général lui a décerné l’Ordre du Canada pour sa contribution à l’éducation et à la culture inuite. Il a également offert la prière d’ouverture en inuktitut lors de la première conférence sur les questions autochtones sous Pierre Trudeau et a été reconnu à titre posthume par le ministre de l’Éducation des Territoires du Nord-Ouest, recevant un prix pour sa contribution à l’alphabétisation dans les Territoires du Nord-Ouest. Ses œuvres se trouvent dans les collections du Musée des beaux-arts de Winnipeg et du Musée du Manitoba à Winnipeg, au Manitoba, et dans celle du Musée d’anthropologie à Vancouver, en Colombie-Britannique.
ᐃᐅᓕᒃ ᐊᓄᐃ ᐊᑖᑕᖓ, CM (1924-1989) ᓱᓇᑐᐃᓐᓇᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᓲᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᒃᐱᒋᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᐊᖑᓇᓱᒃᑎ ᑲᔮᓐ ᑰᖓᓂ ᐊᕕᒃᑐᖅᓯᒪᔪᓂ, ᓄᓇᕗᑦ ᐅᓇᓗ ᓄᓇᖃᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᖅᑲᓇᐃᔭᖅᖢᓂ ᐊᕐᕕᐊᑦ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐊᓄᐃ ᓴᓇᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᓴᓇᖒᐊᒐᕐᓂᒃ, ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᐸᒃᖢᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒥᐊᕆᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᑕᐃᑲᓂ ᑐᖁᓚᐅᓐᖏᓂᓕᒫᕐᒥᓂ. ᖁᓛᓂ ᓴᓇᒃᑲᐅᒐᓗᐊᕋᒥ, ᐊᓄᐃ ᑎᑎᕋᖅᑎᐅᓚᐅᕐᒥᔪᖅ, ᖃᐅᔨᒪᔨᒋᔭᐅᔪᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᓴᐃᖃᑦᑕᖅᖢᓂᓗ ᐊᖕᓕᑲᓐ ᑐᒃᓯᐊᕐᕕᖓᓂ.
ᐊᓄᐃᐅᑉ ᐃᓕᓯᓯᒪᓂᖓ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᕈᓯᖓᓂᒃ ᐃᒻᒪᑲᓪᓚᓂᑦ ᐊᖏᔫᕗᖅ ᑕᐃᒪᓗ “ᐅᓇ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᖑᓯᒪᔪᖅ ᑎᑎᕋᖅᑕᐅᓪᓗᓂ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑕᖏᓐᓂᒃ ᖃᓪᓗᓈᑎᑐᑦ ᐱᐅᓯᖏᑦᑎᑐᑦ ᓇᖕᒥᓂ ᖁᕕᐊᒋᔭᕐᒥᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᔫᓚᑉ-ᑲᓇᑕ ᓂᐅᕐᕈᓯᕆᓂᖓᓂ ᐱᒋᐊᓕᓵᖅᑎᓪᓗᒍ 1940-ᓂ.” ᐅᓇ ᑎᑎᕋᖅᓯᒪᔪᖅ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᐅᖃᓕᒫᒐᕐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᑦᑎᓯᒪᔪᖅ ᐃᐅᓕᒃ ᐊᓄᐃ ᐅᖃᓕᒫᖅᑎᖏᑦ, ᐅᓇᓗ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᕋᖅᖢᒋᑦ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑎᑦᑎᔾᔪᑎᓂ ᐃᓄᒃᑎᑐᑦ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᑦ ᐃᓗᐊᓂ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᑲᓇᖕᓇᖓᓂ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᖅ. ᐊᓄᐃ ᐃᒻᒥᓂᒃ ᐃᑲᔪᖅᓯᒪᔪᖅᑕᐅᖅ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑎᑦᑎᓪᓗᓂ ᐃᓄᒃᑎᑐᑦ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᑦ ᐃᓗᐊᓂ.
ᑕᐃᑲᓂ 1975, ᐊᓄᐃ ᑎᒃᑯᐊᖅᑕᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᑲᑎᒪᔨᓄᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᐊᕐᕕᐊᓂ ᐊᒻᒪᓗ, ᑕᐃᑲᓂ 1982, ᐱᑎᑕᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᓕᓴᕆᔭᐅᓪᓗᓂ ᑲᓇᑕᒥ ᒐᕗᓄ ᔭᓄᓗᒥᑦ ᐃᑲᔪᖅᓯᓯᒪᓂᖓ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑐᓕᕆᓂᕐᒧᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᐃᑦ ᐱᐅᓯᑐᖃᖏᓐᓄᑦ. ᐅᓇᑦᑕᐅᖅ ᒪᑐᐃᖅᓯᓪᓗᓂ ᑐᒃᓯᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᓄᒃᑐᑦ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᒥᒃ ᑲᑎᒪᑎᓪᓗᒋᑦ ᓄᓇᖅᑲᖅᑳᖅᓯᒪᔪᑦ ᐱᔾᔪᑕᐅᑎᓪᓗᒋᑦ ᐊᑖᓂ ᐱᐊᕆ ᑐᕈᑐ ᐊᒻᒪᓗ ᑐᖁᔪᖃᖅᑎᓪᓗᒍ ᐃᓕᓴᕆᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᓄᓇᑦᓯᐊᖅ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᓂᑦ ᒥᓂᔅᑕᖓᓂᑦ ᑐᓂᔭᐅᓪᓗᓂ ᐃᑲᔫᑎᖏᓐᓄᑦ ᑎᑎᕋᕆᐅᖅᓴᓂᖅ ᐅᖃᓕᒫᕆᐅᖅᓴᓂᖅ ᓄᓇᑦᓯᐊᕐᒥ. ᓴᓇᓂᑯᖏᑦ ᐱᔭᐅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᔪᓂ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᒫᓂᑑᐸ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃ ᒫᓂᑑᐸ, ᐊᒻᒪᓗ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᓅᓯᑐᖃᓕᕆᓂᕐᒥᒃ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᒃᔪᐊᖓ ᕚᓐᑰᕙ, ᐳᑎᓯ ᑲᓚᑉᐱᐊ.