Luke Anowtalik

Luke Anowtalik
Ingo Hessel

Biography

Luke Anowtalik was a celebrated artist from an Ihalmiut camp near Ennadai Lake, NU. Anowtalik is known for creating small figures out of caribou antler, amorphous stone sculptures of families and colourful coloured pencil drawings. His works have been viewed as minimalist in form and surrealist in content.

Anowtalik began carving figures out of caribou antler with his figures often slightly polished and mainly featuring the cortical exterior surface of the bone. Anowtalik removes most of the outermost layer to reveal the underlying white colour using the remaining dark cortex to highlight features and define edges. Faces are engraved on a slightly angled plane using tiny holes to represent the eyes and mouth and a small protruding nose, overall altering the original form of the antler very little. They are frequently suspended on rounded pieces of bone evoking a sense of levitation. One of his larger pieces, Acrobats (late 1990s), displays several figures dangling from poles, possibly attempting to see who can hang on the longest.
In contrast to the subject matter of his antler work Anowtalik’s stone sculpture frequently revolves around the themes of family, community and the relationship of people to non-human beings. Given the infamous hardness of stone from Arviat Anowtalik’s sculpture has been significantly worked and deeply carved. During the 1970s Anowtalik produced some of his most impressive works alongside his wife with much of their work consisting of abstracted compositions of multiple heads and expressions carved in relief from stone [4]. Some of his stone figures also have incised images, such as the piece Mother and Child (late 1960s) with a caribou hunting scene on the right profile.

Towards the end of Anowtalik’s life he began to create bright, colourful pictures ranging from abstract compositions to realistic portrayals of caribou and aspects of daily life [6]. His works are held in the Canadian Museum of History, Gatineau, QC, the Winnipeg Art Gallery and the National Gallery of Canada, Ottawa, ON.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

 
Luke Anowtalik était un artiste célèbre issu d’un campement ihalmiut près du lac Ennadai, au Nunavut. Anowtalik était reconnu pour ses créations de petits personnages faits de bois de caribou, de sculptures de pierre amorphes, de familles et de dessins réalisés aux crayons de couleur. Ses œuvres étaient considérées comme étant minimalistes au niveau de la forme et surréalistes au niveau du contenu. Dans ses premières sculptures faites de bois de caribou, ses personnages souvent légèrement polis étaient principalement constitués de la surface extérieure corticale de l’os. Anowtalik supprimait la majeure partie de la couche superficielle afin de révéler la couleur blanche sous-jacente et utilisait le cortex sombre qui restait pour mettre en évidence les caractéristiques et définir les bords. Les visages sont gravés de façon légèrement inclinée à l’aide de trous minuscules qui représentent les yeux, la bouche et un petit nez saillant; de façon globale, la forme originale du bois de caribou est très peu modifiée. Les figures sont souvent suspendues de morceaux d’os arrondis, ce qui suscite un sentiment de lévitation. Une de ses plus grandes œuvres, intitulée « Acrobates » (fin des années 1990), représente plusieurs personnages suspendus à des poteaux; ils donnent un peu l’impression d’essayer de rester accrochés le plus longtemps possible. Contrairement aux sujets de ses œuvres en bois de caribou, les sculptures de pierre d’Anowtalik s’articulent souvent autour des thèmes de la famille, de la communauté et de la relation des gens avec les êtres non humains. Étant donné la dureté notoire de la pierre d’Arviat, les œuvres d’Anowtalik ont dû être considérablement travaillées et profondément sculptées. Au cours des années 1970, Anowtalik a produit quelques-unes de ses œuvres les plus impressionnantes aux côtés de son épouse; une grande partie de leur œuvre était constituée de compositions abstraites de têtes multiples et d’expressions sculptées en relief dans la pierre. Quelques-uns de ses personnages en pierre comportent également des images gravées; c’est le cas de l’œuvre « Mère et enfant » (fin des années 1960) qui comprend une scène de chasse au caribou sur le profil droit. Vers la fin de sa vie, Anowtalik s’est mis à créer des images lumineuses et colorées allant de compositions abstraites à des représentations réalistes du caribou et d’aspects de la vie quotidienne. Ses œuvres se trouvent dans les collections du Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec, du Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et du Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario.
ᓘᒃ ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᖁᕕᐊᓲᑕᐅᖃᑦᑕᓚᐅᖅᐳᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᓂᖓᓄᑦ ᑕᐅᕙᓂᕐᒥᐅᑕᐅᓪᓗᓂ ᐃᕼᓪᒥᐅᑦ ᖃᓂᒋᔭᖓᓂ ᐃᓇᑕᐃ ᑕᓯᖅ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᒥᑭᔪᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᑐᒃᑐ ᓇᒡᔪᖏᓐᓂᒃ, ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᐃᓚᒌᖑᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓴᓖᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎᓪᓚᑦᑖᕐᒧᑦ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᓯᒪᔪᑦ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᑕᑯᓪᓗᒋᑦ ᒥᑭᔫᑎᑦ ᓴᓇᓯᒪᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑭᓱᖑᐊᑦ. ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᒥᑭᑑᑕᐅᓪᓗᑎᒃ ᑐᒃᑐ ᓇᒡᔪᐊᓂᒃ ᑭᓱᖑᐊᓂᒃ ᕿᓪᓕᖅᓴᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓗᖔᖓ ᓴᕿᔮᖅᖢᓂ ᓴᐅᓂᖅ. ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᐲᔭᖅᖢᒋᑦ ᓯᓚᑖ ᖄᖓ ᓴᕿᑎᓪᖢᒍ ᐃᑭᐊᖓ ᖃᑯᖅᑐᖅ ᐊᑐᖅᓯᓪᓗᓂ ᕿᓂᖅᑕᓂᒃ ᓴᕿᑎᑦᑎᐊᒃᑲᓐᓂᖅᖢᒋᑦ ᑭᓱᖑᐊᓕᐊᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᕆᖁᖏᑦ. ᑮᓇᖑᐊᑦ ᐃᑎᖅᑎᓯᒪᓪᓗᑎᒃ ᑐᑭᓕᕇᒃᓯᑎᑦᑎᔾᔪᑎᖃᖅᖢᓂ ᐳᑑᕋᖅᖢᒋᑦ ᐃᔨᖑᐊᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᓂᖑᐊᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᒥᑭᔪᑦ ᐳᑐᖏᑦ ᕿᖓᖏᑦ, ᑕᒪᕐᒥᒃ ᐊᓯᕈᑦᑎᓗᐊᕐᓇᒋᑦ ᓇᒡᔪᐃᑦ. ᐊᔾᔨᒌᑦ ᐲᔭᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᖕᒪᓗᖅᑑᓪᓗᑎᒃ ᓴᐅᓂᕐᓂᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᖓᑕᖑᐊᖅᖢᑎᒃ. ᐊᑕᐅᓯᖅ ᐊᖏᔪᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ, Acrobats (ᓂᐱᖓᔪᑦ ᐱᓐᖑᐊᖅᑐᑦ) (ᐊᑖᓂ 1990-ᓂ), ᓴᕿᔮᖅᑐᑦ ᐃᓄᖑᐊᑦ ᓂᕕᖓᔪᑦ ᑕᖁᑎᓂᑦ, ᐃᒻᒪᖄ ᑕᑯᓇᓱᒃᑐᑦ ᑭᓇ ᐊᑯᓂᐅᓛᖑᓂᐊᖅᐸ ᑕᐃᒪᐃᓕᖓᓗᓂ. ᓴᕿᔮᖅᑐᑦ ᑭᓱᖑᐊᓕᐊᖏᑦ ᓇᒡᔪᐃᑦ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᐃᑦ ᐃᓄᖑᐊᑦ ᑐᑭᓕᐅᕆᓯᒪᓲᖅ ᐃᓚᒌᖑᐊᓂᒃ, ᓄᓇᓕᖑᐊᓂᒃ, ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓚᖃᖑᐊᓲᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᐃᓅᓐᖏᑦᑐᓂᒃ. ᑕᑯᓪᓗᒍ ᐊᔾᔨᖃᓐᖏᑦᑐᑦ ᑎᓯᓂᖅᐹᑦ ᐅᔭᖃᑦ ᐊᕐᕕᐊᕐᒥᐅᑕᖅ ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᓴᓇᖑᐊᓲᖏᑦ ᐊᒃᓱᕉᑎᓯᒪᔪᑦ ᓴᓇᓯᒪᔪᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᑎᖅᓯᓕᖅᓯᔪᑦ ᓴᓇᖑᐊᒐᖏᑦ. ᑕᐃᑲᓂ 1970 ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᓴᓇᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᓚᖏᑦ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᓯᒪᔪᒻᒪᕆᐋᓗᐃᑦ ᓴᓂᓕᕆᓪᓗᒍ ᓄᓕᐊᓂ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᑭᓱᖑᐊᖑᓂᖓ ᓇᓗᓇᖏᑦᑐᑦ ᐋᕿᑐᐃᓐᓇᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᒥᓱᑦ ᓂᐊᖁᖑᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑮᓇᖏᑦ ᐊᑐᓂ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᑦᑕᑎᖃᖅᖢᑎᒃ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒥᒃ. ᐃᓚᖏᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᑦ ᓴᕿᔮᖅᑐᑦ ᓇᓗᓇᐃᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓗᑎᒃ, ᓲᕐᓗ Mother and Child (ᐊᓈᓇ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᐊᕋᖓ) (ᐊᑖᓂ 1960-ᓂ) ᑐᒃᑐᓐᓇᓱᖑᐊᖅᑐᑦ ᑕᑯᒃᓴᐅᓪᓗᑎᒃ ᑕᓕᖅᐱᐊᓂ ᑖᔅᓱᒪ ᐊᑎᖓᑕ. ᐃᓅᔪᓐᓃᕆᐊᒃᓯᓪᓗᓂ ᐊᓇᐅᑕᓕᒃ ᓴᓇᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ, ᑕᖅᓴᖃᑦᑎᐊᖅᑐᒥᒃ ᐊᔾᔨᖑᐊᖅ ᐃᓕᓴᕐᓇᖅᑐᑦ ᑭᓱᖑᐊᖑᒫᖔᑕ ᑐᒃᑐᖑᐊᕐᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᓄᐃᓕᖓᓂᕐᒥᖕᓂᒃ ᖃᐅᑕᒫᑦ ᐃᓅᓯᕐᒥᖕᓂᒃ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐱᔭᐅᓯᒪᔪᑦ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ, ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓ, ᐋᑐᕚ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ.

Artist Work

About Luke Anowtalik

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Arviat, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kivalliq Region, NT
1932

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

2006
The Igloo Tag Trademark
The Igloo Tag Trademark is an internationally recognized symbol that denotes handmade, original artwork made by Inuit artists in Canada. Established in 1958, the Trademark is now managed by the Inuit Art Foundation. The appearance of the Igloo Tag on an artist profile means they have had the Trademark applied to their artwork.

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January 15, 2018 Updated by: Rebecca Gray
September 12, 2017 Created by: Meg Gaudon Updated by: Inuit Art Foundation