Qavaroak Tunnillie

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Biography

 

Qavaroak Tunnillie (1928 –1993) was a prolific sculptor from Kinngait (Cape Dorset), NU. After his mother, Ikayukta Tunnillie (1911 – 1980), found success as a graphic artist, Qavaroak soon discovered his own talents in carving. Interested in creating playful relationships between form and shape, Tunnillie’s works focus largely upon movement, fluid lines and clever compositions, employing open and negative space where possible.

Favouring depictions of animals, spirits and humans, Tunnillie’s subjects are characterized by rounded lines that flow smoothly from one extremity to the next [1]. Tending to work on a grander scale, the artist’s sculptures are often comprised of a number of figures, intertwined with one another. Such complexities can be observed in Tunnillie’s piece Seamaids (1977). The carving depicts a mass of creatures in a tight embrace, their limbs and heads poking out from the pile, delineating separate bodies. Conveying a sense of movement within the stone, Tunnillie sculpts hair from one seamaid falling over another’s back, indicating a struggle for control as each figure seems to be slipping through the grips of another.

His work is included in many collections across North America, such as the National Gallery of Art in Ottawa, ON, and the Museum of Anthropology at the University of British Columbia in Vancouver, BC. IN 1955 he was one of nine artists from Kinngait chosen to create the mace of the Northwest Territories. Sculptures by Tunnillie have also been exhibited as part of [L’art inuit], shown throughout France from 1987-1992, and the Arctic Mirror from the Canadian Museum of History, among others.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada. 

Qavaroak Tunnillie (1928-1993) était un sculpteur prolifique originaire de Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Après que sa mère Ikayukta Tunnillie (1911-1980) a obtenu du succès comme graphiste, Qavaroak a rapidement découvert ses propres talents pour la sculpture. Il songeait à créer des rapports ludiques entre la forme et la structure; ainsi, les œuvres de Tunnillie étaient surtout axées sur le mouvement, les lignes fluides et les compositions intelligentes, utilisant des espaces ouverts et vides lorsque cela était possible. Privilégiant les représentations d’animaux, d’esprits et d’êtres humains, Tunnillie créait des sculptures aux lignes rondes qui coulent doucement d’une extrémité à l’autre. Les sculptures à plus grande échelle de l’artiste comprennent souvent divers personnages entrelacés les uns avec les autres. Ces complexités sont en évidence dans l’œuvre de Tunnillie intitulée « Jeunes filles de la mer » (1977). La sculpture représente une masse de créatures étroitement liées, leurs membres et leurs têtes sortant du groupe de façon à délimiter des corps individuels. Pour donner une idée de mouvement dans la pierre, Tunnillie a sculpté les cheveux d’une jeune fille qui tombent sur le dos d’une autre, indiquant une rivalité pour le contrôle où chaque personnage semble s’échapper des mains d’un autre. Ses œuvres font partie de plusieurs collections en Amérique du Nord, notamment au Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario et au Musée d’anthropologie de l’Université de la Colombie-Britannique à Vancouver, en Colombie-Britannique. Les sculptures de Tunnillie ont également été exposées dans le cadre de « L’art inuit », présenté en France de 1987 à 1992, et de « Reflets de l’Arctique » au Musée canadien de l’histoire, entre autres.
ᖃᕙᕈᐊᖅ ᑐᓂᓕ (1928-1993) ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᒻᒪᕆᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᑭᓐᖓᕐᒥᐅᑕᖅ (ᑭᑉ ᑐᐊᓯᑦ), ᓄᓇᕗᑦ. ᒪᓕᒃᖢᒍ ᐊᓈᓇᓂ, ᐃᑲᔪᒃᑕ ᑐᓂᓕ (1911-1980), ᑮᓇᐅᔭᓕᐅᕈᑎᖃᕈᓐᓇᓚᐅᖅᑐᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᒐᒃᓴᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᖢᓂ, ᖃᕙᕈᐊᖅ ᓇᓂᓯᓚᐅᖅᑐᖅ ᓇᖕᒥᓂᖅ ᐊᔪᒋᑕᒥᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᕆᐊᒃᓴᖅ. ᐱᐅᒃᓴᖅᑐᖅ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᐱᓐᖑᐊᕆᓪᓗᒋᑦ ᐊᕙᑖᓂᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᐋᕿᒃᓯᒪᓂᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᒪᓕᒃᖢᒍ ᑭᓱᖑᐊᓕᐊᕆᑦᑎᐊᖅᖢᒍ, ᑐᓂᓕᐅᑉ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᐅᓪᓗᑎᔪᑦ ᐊᖏᔫᓪᓗᑎᒃ ᓄᒃᑕᖑᐊᕐᓂᖃᖅᑐᑦ, ᖁᕕᖑᐊᕐᕕᓕᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᖢᒍ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ, ᒪᑐᐃᖓᓪᓗᒍ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᐅᓐᖏᓂᖏᑦ ᐊᕕᒃᓯᒪᔪᑦ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᒪᓕᒃᖢᒍ ᓇᐅᒃᑯᑦ. ᐱᐅᒋᓪᓗᒋᑦ ᐊᔾᔨᓕᐅᖅᖢᒋᑦ ᓂᕐᔪᑎᑦ, ᑕᕐᓂᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᐃᑦ, ᑐᓂᓕᐅᑉ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐋᕿᒃᓯᒪᖃᑦᑕᖅᑐᑦ ᐊᖕᒪᓗᖅᓯᑲᓴᒃᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᕿᐊᖃᒃᓴᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᐃᑐᐊᓂᑦ ᐃᓱᐊᓄᑦ. ᓴᓇᐃᓐᓇᓲᖅ ᐊᖏᓂᖅᓴᐅᔪᓂᒃ, ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᖅ ᑭᓱᖑᐊᓂᒃ ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᑲᑎᖓᔪᓂᒃ, ᕿᐱᓯᒪᔪᑦ ᐊᓯᒥᖕᓄᓪᓗ. ᑕᐃᒪᓐᓇᐅᖕᒪᑦ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑑᑎᓂᒃ ᑕᐅᑐᒐᖃᖅᑐᖅ ᑐᓂᓕ ᓴᓇᔭᖏᑦ Seamaids (ᓄᓕᐊᔪᖑᐊᑦ) (1977). ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᐋᕿᒃᓯᒪᓲᑦ ᐊᖏᔪᑦ ᑲᑉᐱᐊᓇᖅᑐᖑᐊᑦ ᑐᓯᐊᑦᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓂᐊᖁᖏᑦ ᓄᐃᑕᔪᑦ ᖃᓕᕇᓕᖕᓂᑦ, ᕿᒪᒃᓯᓯᒪᔪᑦ ᐊᓯᐊᓂᒃ ᑎᒥᖃᓕᖅᖢᑎᒃ. ᓴᕿᑎᖃᑦᑕᖅᑕᖏᑦ ᐊᐅᓚᖑᐊᖅᑐᓂᒃ ᐋᕿᒃᖢᒍ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ, ᑐᓂᓕ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᒡᒐᒥᓄᑦ ᓄᓇᔭᖑᐊᖏᑦ ᓲᕐᓗ ᑖᓐᓇ ᓄᓕᐊᔪᒃ ᑲᑕᖓᔪᑦ ᓇᓪᓕᐊᖕᓄᑦ ᐅᕐᕈᖑᐊᓕᕋᒥ, ᓇᓗᓇᐃᖅᓯᒪᔾᔪᑎᒋᓪᓗᒍ ᐊᒃᓱᕈᕋᒥ ᐊᑕᓇᓱᒃᖢᑎᒃ ᐊᑐᓂ ᐃᓄᖑᐊᓕᐊᖏᑦ ᓲᕐᓗ ᐃᔪᒃᑲᓕᖅᑐᑦ ᑎᒍᓂᐊᖅᑕᖓ ᐃᔪᑲᖅᑎᑕᐃᓪᓗᒍ ᑎᒍᒥᐊᖅᖢᑎᒃ ᐃᒻᒥᖕᓄᑦ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐃᓚᖃᖅᑐᑦ ᐊᒥᓱᓂᑦ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᓄᐊᑦ ᐊᒥᐊᓕᒐᓕᒫᒥ, ᓲᕐᓗ ᑲᓇᑕᒥ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᐋᑐᕚ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ, ᐊᒻᒪᓗ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᓅᓯᑐᖃᓕᕆᓂᕐᒥᒃ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᒃᔪᐊᖓ ᐳᑎᓯ ᑲᓚᑉᐱᐊ ᕚᓐᑰᕙ, ᐱᑎᓯ ᑲᓚᑉᐱᐊ. ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᑐᓂᓕ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᖃᑦᑕᓚᐅᕐᒥᔪᑦ ᐃᓚᒋᓪᓗᒍ [L’art inuit] (ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖏᑦ), ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᓪᓗᑎᒃᓗ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᕗᓛᓐᔅ ᑕᐃᑲᖓ 1987-ᒥᑦ 1992-ᒧᑦ, ᐊᒻᒪᓗ Arctic Mirror (ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥᒃ ᑕᑯᑎᑦᑎᕕᐅᔪᖅ) ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ, ᐊᓯᖏᓐᓂᓗ.

Artist Work

About Qavaroak Tunnillie

Medium:

Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

1928

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

1993