Pitseolak Niviaqsi

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Biography

Pitseolak Niviaqsi, RCA was a carver and printmaker from Kinngait (Cape Dorset), NU. Niviaqsi was renowned for his talents as a lithographer, transferring hundreds of drawings into prints at the Kinngait Studios and was credited in nearly every Cape Dorset Annual Print Collection from 1975 to 2011 [1].

Niviaqsi began his artistic career as a carver selling his sculptures out of the Kinngait Studios. He continued carving after he became an apprentice at the studios though he carved less frequently after 1991 [2]. Niviaqsi’s sculptures were sinuous and made effective use of negative space. Birds, caribou, Sedna and mothers with children were frequent subjects for Niviaqsi. Dancing Sednas (n.d.) illustrates Niviaqsi’s flowing sense of balance and symmetry, capturing the motion of the two figures dancing underwater together.
Niviaqsi was a talented lithographer who was praised for his technical skill [3], becoming one of the first printmakers to learn lithography techniques through the Kinngait Studios. Niviaqsi was dutiful when reproducing prints to remain as loyal to the original drawings as possible. Niviaqsi was responsible for reproducing a number of iconic prints for the Studios including Napachie Pootoogook’s My New Accordion (1989).

Niviaqsi frequently mentored other artists in lithography techniques. In 1977 he traveled to Ulukhaktok to assist with establishing the lithography program [4]. In 2000 he taught a workshop for Nunavik artists visiting the Kinngait Studios [5]. Niviaqsi occasionally turned his own drawings into prints. His most well known works portray wildlife such as the dynamic Rutting Caribou (2016) and the luminous Sheltered Calf (2016). He enjoyed depicting family relationships in his art including the touching print All Aboard (2016) of a polar bear mother with her cubs and the carving Fisherman With Twins (2001), which appeared on the cover of the Spring 2002 issue of the Inuit Art Quarterly.

Niviaqsi’s works are held in the permanent collections of multiple prominent institutions including the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB, the Canadian Museum of History in Gatineau, QC and the National Gallery of Canada in Ottawa, ON. In recognition of his work Niviaqsi was invested as a member of the Royal Canadian Academy of Arts.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Pitseolak Niviaqsi, ARC, était un artisan sculpteur et graveur de reproduction originaire de Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Reconnu pour ses talents de lithographe, Niviaqsi a transformé des centaines de dessins en gravures aux studios de Kinngait et ses œuvres ont été illustrées dans presque tous les catalogues de la collection annuelle de gravures de Cape Dorset de 1975 à 2011. Niviaqsi a commencé sa carrière d’artisan sculpteur en vendant ses sculptures à partir des studios de Kinngait. Il a continué à sculpter après son stage d’apprenti dans les studios, mais sa pratique de la sculpture a diminué après 1991. Les sculptures sinueuses de Niviaqsi faisaient un usage efficace d’espaces vides. Les oiseaux, les caribous, Sedna et les mères avec leurs enfants comptaient parmi ses sujets les plus fréquents. La « danse des Sedna » (s.d.) capte la fluidité de l’équilibre et de la symétrie de Niviaqsi, qui a réussi à représenter le mouvement des deux personnages qui dansent ensemble sous l’eau. Niviaqsi était un lithographe de talent dont on faisait l’éloge pour ses compétences techniques; il est devenu un des premiers graveurs de reproduction à apprendre les techniques de lithographie dans les studios de Kinngait. En reproduisant ses gravures, Niviaqsi devait rester aussi fidèle que possible aux dessins originaux. L’artiste a reproduit un certain nombre de gravures emblématiques pour les studios, y compris « Mon nouvel accordéon » (1989) de Napachie Pootoogook. Niviaqsi a souvent encadré d’autres artistes dans les techniques de la lithographie. En 1977, il s’est rendu à Ulukhaktok pour aider à y établir le programme de lithographie. En 2000, il a offert un atelier aux artistes du Nunavik en visite aux studios de Kinngait. Niviaqsi transformait parfois ses propres dessins en gravures. Ses œuvres les mieux connues représentent des animaux sauvages tels que le dynamique « Caribou en rut » (2016) et le « Veau protégé » (2016) lumineux. Il se plaisait à représenter les relations familiales, notamment dans À bord (2016), une gravure d’une mère ours blanc avec ses petits et la sculpture Pêcheur et jumeaux (2001), qui est apparue sur la couverture du numéro du printemps 2002 de la revue Inuit Art Quarterly. Les œuvres de Niviaqsi se trouvent dans les collections permanentes de plusieurs institutions importantes, y compris le Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba, le Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec et le Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario. En reconnaissance de son travail, Niviaqsi a été investi à titre de membre de l’Académie royale des arts du Canada.
ᐱᑦᓯᐅᓛᒃ ᓂᕕᐊᖅᓯ, RCA ᓴᓇᖑᐊᑎᐅᓪᓗᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎᐅᓪᓗᓂ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᔪᒋᑦᑎᐊᕐᓂᖓᓂᒃ ᐃᑎᖅᑎᓯᒪᔪᓂᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᒐᒃᓴᓄᑦ, ᓅᖃᑦᑕᖅᖢᒋᑦ 100-ᖏᓂ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᓯᒪᔪᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᓕᖅᖢᑎᒃ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᓴᕆᔭᐅᓯᒪᔪᖅ ᖃᓂᒋᔮᓂ ᑕᒪᕐᒥᒃ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᖏᑦ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᔪᑦ 1975-ᒥᑦ 2011-ᒧᑦ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᓴᓇᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᓂᐅᕐᕈᑎᒋᖃᑦᑕᖅᖢᒋᑦ ᓴᓇᖑᐊᒐᓂ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓄᑦ. ᑲᔪᓯᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᐃᓕᓴᐃᖃᑦᑕᓕᖅᖢᓂ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᒥᖕᓂ ᑕᐅᒪᓐᓇ ᓴᓇᖑᐊᓗᐊᓐᖏᓂᖅᓴᐅᓕᖅᖢᓂ ᐊᓂᒍᖅᑎᓪᓗᒍ 1991. ᓂᕕᐊᖅᓯᐅᑉ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓴᖑᖓᐅᖅᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᑑᑎᖃᓚᐅᖅᑐᑦ ᐱᑕᖃᓐᖏᑦᑐᓄᑦ ᐃᓂᖃᕐᑎᑦᑎᓪᓗᓂ. ᑎᖕᒥᐊᖑᐊᑦ, ᑐᒃᑐᖑᐊᑦ, ᓄᓕᐊᔪᖑᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓈᓇᖑᐊᑦ ᓄᑕᕋᖃᖅᑐᑦ ᓴᓇᒍᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᓂᕕᐊᖅᓯ. Dancing Sednas (ᒧᒥᖅᑐᑦ ᓄᓕᐊᔪᑦ) (ᐅᓪᓗᖃᓐᖏᑦᑐᖅ) ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᑦ ᓂᕕᐊᖅᓯᐅᑉ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᓯᒪᔪᑦ ᓇᓕᖃᕇᑦᑎᐊᖅᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓇᓕᒧᒌᑦᑎᐊᖅᑐᑦ, ᖃᓄᐃᓕᐅᖑᐊᖅᑐᑦ ᒪᕐᕉᒃ ᒧᒥᖅᑐᑦ ᐊᑖᓂ ᐃᒪᐅᑉ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᐊᔪᒋᑦᑎᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᑎᑎᖅᑐᒐᒐᒃᓴᓄᑦ ᖁᕕᐊᒋᓪᓗᒋᑦ ᖃᓄᐃᓕᐅᕆᐊᖃᖅᑐᑦ ᓴᓇᑐᓪᓗᓂ, ᑕᐃᒪᓗ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᖅ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑐᓕᕆᓂᕐᒧᑦ ᐃᓕᑦᑎᓯᒪᔪᖅ ᐋᕿᒃᓱᐃᔭᕆᐊᒃᓴᖅ ᑕᐃᑲᓂ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᐱᓕᕆᑦᑎᐊᖅᑐᒻᒪᕆᐋᓘᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᐋᕿᒃᓱᐃᓪᓗᓂ ᑕᐃᒪᓗ ᒪᓕᑦᑎᐊᕐᓂᐊᕋᒥ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᑐᖃᓂᒃ ᐊᔪᕐᓇᓐᖏᓂᓕᒫᖓᒍᑦ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᐱᔭᒃᓴᖃᖅᑐᖅ ᓴᕿᑎᑦᑎᒃᑲᓐᓂᖅᖢᓂ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓂ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂ ᐃᓚᒋᔭᐅᔪᑦ ᓇᐹᑦᓯ ᐳᑐᒎᑉ ᐊᑎᖃᖅᑐᖅ My New Accordion (ᓄᑖᖅ ᑎᑕᐅᑎᒐ) (1989). ᓂᕕᐊᖅᓯ ᐊᑯᓚᐃᑦᑐᒥᒃ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑎᑦᑎᕙᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᓯᒥᓂᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᓂᒃ ᖃᓄᖅ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓕᕆᓂᕐᒧᑦ. ᑕᐃᑲᓂ 1977 ᐅᓗᒃᓴᖅᑑᓕᐊᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᑲᔪᕆᐊᖅᖢᓂ ᓴᕿᑦᑎᓪᓗᑎᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑐᓕᕆᔾᔪᑎᑦ ᐱᓕᕆᑎᑦᑎᔾᔪᑕᐅᔪᒥᒃ. ᑕᐃᑲᓂ 2000 ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᑎᑦᑎᓚᐅᖅᑐᖅ ᓄᓇᕕᒻᒥ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᓂᒃ ᐳᓛᕆᐊᖅᑐᓂᒃ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᓇᖕᒥᓂᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᓂ ᑎᑎᖅᑐᒐᖃᑦᑕᓚᐅᖅᓯᒪᔭᖏᑦ. ᐅᓇ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᑦ ᑖᒃᑯᐊᓗ Rutting Caribou (ᓄᓕᐊᖅᑐᑦ ᑐᒃᑐᐃᑦ) (2016) ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓯᖅᓱᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᖅ Sheltered Calf (ᐊᐃᕕᐊᓛᖅ ᐊᓈᓇᒥᓃᑦᑐᖅ) (2016). ᖁᕕᐊᒋᔭᖏᑦ ᓴᕿᑎᑦᑕᕆᐊᒃᓴᖅ ᐃᓚᒌᖑᐊᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᒥᓂ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪ All Aboard (ᑕᒪᐃᓐᓄᑦ) (2016) ᓇᓄᖑᐊᖅ ᐊᓈᓇᖑᐊᖓ ᐊᑎᖅᑕᖃᖅᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ Fisherman With Twins (ᐃᖃᓗᒐᓱᖑᐊᖅᑐᑦ ᒪᕐᕈᓕᐊᑦ) (2001), ᓴᕿᓯᒪᔪᖅ ᖄᖓᓂ ᐅᐱᕐᖔᖅ 2002 ᐅᖃᓕᒫᒐᖅ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖕᖑᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᐅᖃᓕᒫᒐᓂ. ᓂᕕᐊᖅᓯ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐃᓂᖃᖅᑐᑦ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᑦ ᐊᖏᔪᓂ ᑎᒥᖁᑎᒋᔭᐅᔪᓂ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃᒥ, ᒫᓂᑑᐸ, ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ, ᐋᑐᕚᒥ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ. ᐃᓕᓴᕆᔭᐅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓂᕕᐊᖅᓯ ᖃᑭᔾᔪᑎᒃᓴᕆᓪᓗᒍ ᐃᓚᒋᔭᐅᓕᖅᖢᓂ ᐅᓗᔪ ᑲᓇᑕᒥ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᖏᓐᓂᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᓕᕆᓂᕐᒧᑦ.

Artist Work

About Pitseolak Niviaqsi

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Gender:

Male

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kanngia outpost camp, NU
22 January 1947

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

2015

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February 15, 2018 Create by: Rebecca Gray