Pavinak Petaulassie

Biography

Pavinak Petaulassie  is a sculptor from Kinngait (Cape Dorset), NU. Petaulassie first learned to carve from local sculptors and his father in the 1970s [1]. Petaulassie most often depicts northern wildlife but has carved human figures such as hunters, mothers, children and a person holding a handstand. Petaulassie primarily carves in serpentine, favouring stone in laurel to dark green hues. He has stated a preference for carving in stone as he finds it easier to work with than other materials [2]. However, he does incorporate antler elements into some of his works and has on occasion carved composite sculptures from walrus ivory and stone. His style is naturalistic and robust, concentrating the volume of material in the torso of his subjects.

Petaulassie’s work is frequently identifiable by his carving technique of linking multiple individuals together from a single piece of stone. This technique is exemplified in the piece School of Fish (n.d.). The sculpture portrays a wave of fish, held at the base by the claws and belly of a polar bear. The shapes of the fish represented in the sculpture are diverse, occupying a spectrum of bulbous heads and elongated bodies. Petaulassie skilfully evokes a sense of synchronous movement within the piece, the flow of the current visualized in the wavelike formation of the school and the sinuous articulation of each individual’s body. The composition avoids becoming overly dense by Petaulassie’s effective use of negative space and careful delineation of each figure. A similar sculpture of Petaulassie’s titled School of Fish (2013) is held in the permanent collection of the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB [3].



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada. 

Pavinak Petaulassie est un sculpteur originaire de Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Il a d’abord appris à sculpter auprès des sculpteurs locaux et de son père dans les années 1970. Dans la plupart des cas, Petaulassie représente la faune du Nord, mais il a aussi sculpté des personnages humains tels que des chasseurs, des mères, des enfants et une personne s’équilibrant sur une main. Petaulassie sculpte principalement la serpentinite, privilégiant la pierre de la couleur du laurier aux teintes vert foncé. Il a déclaré une préférence pour la sculpture de la pierre, car il la trouve plus facile à travailler que d’autres matériaux. Cependant, certaines de ses œuvres incorporent des éléments de bois et il crée parfois des sculptures composites en ivoire de morse et en pierre. Son style naturaliste et robuste groupe le volume de la matière dans le torse de ses sujets. Les œuvres de Petaulassie sont souvent reconnaissables à sa technique sculpturale qui consiste à relier plusieurs individus dans une seule pierre. Cette technique est illustrée dans l’œuvre « Banc de poissons » (s.d.). La sculpture représente une vague de poissons qui sont tenus à la base par les griffes et le ventre d’un ours blanc. Les poissons représentés dans la sculpture prennent diverses formes, couvrant toute une gamme de têtes corpulentes et de corps allongés. L’œuvre de Petaulassie évoque avec éloquence un sentiment de mouvement synchrone, le flux du courant étant visualisé dans la formation ondulatoire du banc de poissons et l’articulation sinueuse du corps de chaque individu. La composition évite d’être trop dense grâce à l’usage efficace des espaces vides de la part de l’artiste et son tracé minutieux des limites de chaque figure. Une sculpture semblable de Petaulassie, aussi intitulée « Banc de poissons » (2013), se trouve dans la collection permanente du Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba.
ᐸᕕᓇᒃ ᐲᑕᐅᓛᓯ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ. ᐲᑕᐅᓛᓯ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᒥᒃ ᐃᓕᑦᑎᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᓂᑦ ᓄᓇᓕᖕᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᑖᑕᒥᓂᒃ 1970-ᓂ. ᐲᑕᐅᓛᓯ ᓴᕿᑎᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᖅ ᓂᕐᔪᑎᖏᓐᓂᒃ ᑭᓯᐊᓂ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᖅ ᐃᓄᖑᐊᓂᒃ ᓲᕐᓗ ᐊᓯᕙᖅᑎᑦ, ᐊᓈᓇᑦ, ᓄᑕᖃᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᒃ ᓇᐸᔪᖅ. ᐲᑕᐅᓛᓯ ᓴᓇᖑᐊᓲᖅ ᕿᓂᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᖅ, ᐱᐅᒋᓂᖅᓴᐅᔭᖏᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᑦ ᕿᓂᐅᔭᖅᑐᑦ ᐆᔭᐅᔭᐃᑦ ᖃᐅᒪᓂᖅᓴᑦ. ᐅᖃᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᖑᐊᕈᒪᓲᖅ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒥ ᐱᔭᕐᓂᕆᔭᖓ ᐊᓯᖏᓐᓂᒃ ᓴᓇᔭᕆᐊᖃᒃᓴᖅ ᓴᓇᔭᒃᓴᓂᒃ. ᑕᐃᒪᓐᓇᐅᒐᓗᐊᖅᑎᓪᓗᒍ, ᐃᓚᓕᐅᔾᔨᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᑑᒐᕐᓂᒃ ᐃᓚᖏᓐᓄᑦ ᓴᓇᖑᐊᒐᖏᓐᓂ ᐊᓯᖏᓐᓂᒃ ᐱᓗᐊᕋᓂ. ᓴᓇᔾᔪᓯᖓ ᓈᒻᒪᒋᑦᑎᐊᖅᑕᒥᓂᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᑎᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ, ᐊᐅᓪᓗᑎᓪᓗᒋᑦ ᐊᖏᔪᑦ ᓴᓇᔭᒃᓴᐃᑦ ᑖᓐᓇ ᑎᒥᒋᓪᓗᒍ ᓴᓇᔭᒥᓄᑦ. ᐲᑕᐅᓛᓯ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓇᓗᓇᐃᒐᒃᓴᐅᔪᑦ ᓴᓇᖑᐊᕈᓯᖓᒍᑦ ᐊᑕᓪᓗᒋᑦ ᐊᒥᓱᑦ ᐊᑐᓂ ᑲᑎᓪᖢᒋᑦ ᑕᕝᕗᖓ ᐊᑕᐅᓯᕐᒧᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᖕᒧᑦ. ᐅᓇ ᓴᓇᔾᔪᓯᖓ ᐊᖏᒡᓕᒋᐊᒃᑲᓐᓂᖅᖢᓂ ᐱᐅᓯᒋᐊᓪᓚᒍᑎᒋᓪᓗᒋᑦ ᑖᓐᓇᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖓ School of Fish (ᐃᖃᓗᖑᐊ ᐊᒥᓱᑦ ᑲᑎᖓᔪᑦ) (ᐅᓪᓗᖃᓐᖏᑦᑐᖅ). ᑭᓱᖑᐊᓕᐅᕈᓯᖓ ᑕᑯᑎᑦᑎᔪᑦ ᐃᖃᓗᒐᓴᐃᑦ, ᐊᑕᔪᑦ ᐊᑕᐅᓯᕐᒥᑦ ᐊᒡᒐᖏᓐᓄᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓈᖓᓄᑦ ᓇᓄᑉ. ᐋᕿᒃᓯᒪᓂᖏᑦ ᐃᖃᓗᖑᐊᑦ ᓴᓇᓯᒪᐅᕆᓪᓗᑎᒃ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑑᑕᐅᓪᓗᑎᒃ, ᓂᐊᖁᖃᖅᖢᑎᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᒥᖁᑖᖃᖅᖢᑎᒃ. ᐲᑕᐅᓛᓯ ᐊᔪᖏᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᓴᓇᔭᕆᐊᒃᓴᖅ ᓲᕐᓗ ᓅᓕᒑᔪᓂᒃ ᐃᓗᐊᓂ ᓴᓇᔭᖓᑕ, ᐃᖏᕐᕋᓂᖃᑦᓯᐊᖅᑐᑦ ᑕᑯᓪᓗᒋᑦ ᓲᕐᓗ ᒪᓪᓕᖅ ᐃᖃᓗᖕᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓗᒋᑦ ᓇᓗᓇᐃᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᑭᓲᓂᖏᑦ ᐊᑐᓂ ᑖᒃᑯᐊ ᑎᒥᖏᑦ. ᐋᕿᒃᓱᖅᓯᒪᓂᖓ ᐃᔾᔪᖅᑎᓗᐊᖅᑕᐃᓪᓗᒍ ᐲᑕᐅᓛᓯ ᐊᑐᖅᓯᑦᑎᐊᖅᖢᓂ ᑖᒃᑯᓂᖓ ᐱᐅᓐᖏᓂᖏᓐᓂᒃ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓂᖁᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᐊᑐᓃᓕᖅᑎᓪᓗᒋᑦ ᑭᓱᖑᐊᑦ. ᐊᔾᔨᐸᓗᐊᑦᑕᐅᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖓᑕ ᐲᑕᐅᓛᓯ ᐊᑎᖃᖅᑐᖅ School of Fish (ᐃᖃᓗᖑᐊ ᐊᒥᓱᑦ ᑲᑎᖓᔪᑦ) (2013) ᐱᖁᑎᒋᔭᐅᔪᖅ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᓪᓗᓂᒃ ᑖᒃᑯᓇᖓᑦ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃᒥ, ᒫᓂᑑᐸ.

Artist Work

About Pavinak Petaulassie

Medium:

Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kinngait, NU
08 October 1961

Igloo Tag Certified

The Igloo Tag Trademark is an internationally recognized symbol that denotes handmade, original artwork made by Inuit artists in Canada. Established in 1958, the Trademark is now managed by the Inuit Art Foundation. The appearance of the Igloo Tag on an artist profile means they have had the Trademark applied to their artwork.

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March 21, 2018 Created by: Rebecca Gray