Okpik Pitseolak

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Biography

Okpik Pitseolak (1946 – 2019) was born in Kimmirut, NU, but spent most of her life working and raising her family in Kinngait (Cape Dorset), NU. She began carving in the late 1960s, initially assisting her father-in-law, the great camp leader, photographer and artist Peter Pitseolak (1902 – 1973). Learning from careful observation, she developed her own particular carving style. Inspired by moments that she experienced in her own life, or by stories that she had heard from friends, Pitseolak’s art offers an intimate reflection upon scenes we encounter every day.

Many of Pitseolak’s highly polished and evocative sculptures are self-portraits, sometimes showing the artist with her children. Engaged in common activities like sewing clothing, carrying water and breastfeeding, Pitseolak’s women are strong, empowered and often smiling widely, further animated through their dynamic, curving lines. The artist’s most unique sculptures are embellished with delicate strands of beads [1]. Applying the techniques learned from watching Simatuq, her paternal grandmother, Pitseolak decorated the hair and garments of her figures with the beads, punctuating the dark, rich stone with pops of bright colour. Sedna Combing Her Hair (2002), provides an example of Pitseolak’s exploration of more whimsical themes.

As a member of Inuit Art Foundation’s Board of Directors, Pitseolak advocated for artist safety and mentored the younger generation, including her son Jamasee Pitseolak, who like his mother has developed his own unique approach to sculpting with stone. Pitseolak attended several workshops organized by the IAF throughout the 1990s and completed courses in jewellery making from the Nunavut Arctic College [2].

Pitseolak’s exhibition record is impressive, with her pieces touring throughout Canada and abroad in shows such as Isumavut: The Artistic Expression of Nine Cape Dorset Women (1994 – 1995), held at the Canadian Museum of History in Gatineau, QC. In 1999 she was commissioned alongside Pootoogook Qiatsuk to sculpt a tuberculosis memorial in Kinngait. Her sculptures can be found in the public collections of the Winnipeg Art Gallery in Manitoba, the McMichael Canadian Art Collection in Kleinburg, ON, and the Musee des beaux-arts in Montreal, QC, among others.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Née à Kimmirut, au Nunavut, Okpik Pitseolak (1946-2019) a passé la majeure partie de sa vie à travailler et à élever sa famille à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Elle a commencé à sculpter à la fin des années 1960 en aidant d’abord son beau-père, le grand chef de campement, photographe et artiste Peter Pitseolak (1902-1973). Ayant appris de ses observations attentives, elle a développé son propre style de sculpture. Inspiré par des épisodes de la vie de l’artiste ou par des récits qu’elle avait entendus de ses amis, l’art de Pitseolak offre une réflexion intime sur les scènes qui font partie de la vie quotidienne. Bon nombre des sculptures très polies et évocatrices de Pitseolak sont des autoportraits qui représentent parfois l’artiste avec ses enfants. Exerçant des activités communes telles que la couture de vêtements, le transport de l’eau et l’allaitement, les femmes représentées par Pitseolak sont fortes et autonomes, et elles affichent souvent un grand sourire; ces qualités sont animées grâce à l’utilisation de lignes dynamiques et courbes. Les sculptures les plus exceptionnelles de l’artiste sont agrémentées de délicats colliers de perles. Appliquant les techniques qu’elle avait apprises en observant Simatuq, sa grand-mère paternelle, Pitseolak décorait les cheveux et les vêtements de ses personnages avec des perles de manière à ponctuer la pierre sombre et riche d’éclats de couleur vive. « Sedna se peignant les cheveux » (2002) est un bon exemple de son exploration de thèmes fantaisistes. À titre de membre du conseil d’administration de la Fondation de l’art inuit, Pitseolak a plaidé en faveur de la sécurité des artistes et a encadré la jeune génération, notamment son fils Jamasee Pitseolak qui, tout comme sa mère, a adopté sa propre approche unique à la sculpture de la pierre. Au cours des années 1990, Pitseolak a assisté à plusieurs ateliers organisés par la fondation et a suivi des cours de fabrication de bijoux au Collège de l’Arctique du Nunavut. Le dossier des expositions de Pitseolak est impressionnant; ses œuvres ont été présentées en tournée à travers le Canada et à l’étranger dans le cadre d’expositions telles que Isumavut : L’expression artistique de neuf femmes de Cape Dorset (1994-1995), tenue au Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec. Ses sculptures font partie des collections publiques du Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba, de la Collection McMichael d’art canadien à Kleinburg, en Ontario, et du Musée des beaux-arts de Montréal, au Québec, entre autres.
ᐅᒃᐱᒃ ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ (1946-2019) ᐃᓅᓂᑯ ᑭᒻᒥᕈᑦ, ᓄᓇᕗᑦ ᑭᓯᐊᓂ ᐃᓅᓯᖃᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᓪᓗᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᕈᖅᓴᓪᓗᒋᑦ ᐃᓚᓂ ᑭᓐᖓᓂ, ᓄᓇᕗᑦ. ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᑖᓂ 1960-ᓂ, ᐃᑲᔪᓯᒋᐊᖅᖢᒍ ᓴᑭᓂ, ᐅᓇᓗ ᓄᓇᓕᖕᓂ ᐊᖓᔪᖅᑳᕆᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ, ᐊᔾᔨᓕᐅᕆᔨ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᐱᑕ ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ (1902-1973). ᐃᓕᑦᑎᓯᒪᔪᖅ ᑕᐅᑐᖃᑦᑕᖅᖢᓂ, ᓴᕿᑦᑎᓯᒪᔪᖅ ᓇᖕᒥᓂ ᓴᓇᖑᐊᕈᓯᖃᓕᖅᖢᓂ. ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᕈᒪᓕᖅᓯᒪᔪᖅ ᐊᑐᖅᑕᒥᓂᒃ ᐃᓅᓯᕐᒥᓂ, ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᐅᓂᒃᑳᑦ ᑐᓴᖅᑕᓂ ᐱᖃᓐᓇᕆᔭᒥᓂᑦ, ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᖢᒋᑦ ᓴᕿᑎᓪᖢᒋᑦ ᐊᑐᖃᑦᑕᖅᑕᓂ ᖃᐅᑕᒫᑦ. ᐊᒥᓱᑦ ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᕿᓕᖅᓴᖅᓯᒪᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᖃᐅᒪᔭᓂ ᓴᓇᖑᐊᖅᐸᒃᖢᒋᑦ ᓇᖕᒥᓂᕐᓗ ᐊᔾᔨᓕᐅᖅᖢᓂ ᐃᒻᒥᓂᖑᐊᕐᒥᒃ, ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᓴᕿᔮᖅᖢᑎᒃ ᓴᓇᔪᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᕿᑐᕐᖓᖏᑦ. ᐱᓕᕆᖃᑎᖃᓲᖅ ᖃᓄᐃᓕᐅᕈᑕᐅᔪᓂᒃ ᓲᕐᓗ ᐊᓐᓄᕌᓕᐅᖅᖢᓂ, ᐃᒥᖅᑕᖅᖢᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒫᒪᒃᑎᑦᑎᓪᓗᓂ, ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᐊᕐᓇᖏᑦ ᓴᖕᖏᔪᑦ, ᓵᓚᖃᕈᓐᓇᖅᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖁᖓᔮᑦᑎᐊᓲᑦ, ᑭᓱᖑᐊᓕᐊᖏᑦ ᐊᔾᔨᐅᓐᖏᑦᑐᑦ, ᓴᖑᖓᐅᖅᑐᓂᒃᓗ ᐃᑎᖅᓯᓯᒪᓪᓗᒋᑦ. ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑕᒪᕐᒥᐸᓗᒃ ᐊᔾᔨᐅᓐᖏᑦᑐᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᐱᐅᓴᖅᓯᒪᕙᒃᖢᑎᒃ ᓴᐸᖓᕐᓂᒃ. ᐊᑐᖅᓯᓪᓗᓂ ᓴᓇᖑᐊᕈᓯᕐᒥᒃ ᐃᓕᑕᒥᓂᒃ ᑕᐅᑐᖃᑦᑕᖅᖢᒍ ᓯᒪᑕᖅ, ᐊᓈᓇᑦᓯᐊᓂ, ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᐱᐅᓴᖅᓯᒪᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᓄᔭᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᓐᓄᕌᖑᐊᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᓴᓇᔭᓂ ᓴᐸᖓᕐᓂᒃ, ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᐃᑎᖅᓯᓯᒪᓪᓗᓂ ᕿᓂᖅᑐᖅ, ᑎᓯᔪᖅ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃ ᑕᖅᓴᖅᑖᑦᑎᓯᐊᖃᑦᑕᖅᖢᒋᑦ. Sedna Combing Her Hair (ᓄᓕᐊᔪᒃ ᐃᓪᓚᐃᖅᑐᖅ ᓄᔭᒥᓂᒃ) (2002), ᑖᓐᓇ ᐆᒃᑑᑎ ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᕿᓂᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᖃᓄᒃᑲᓐᓂᖅ ᐋᕿᒋᐊᖅᓯᒪᔪᓐᓇᕐᒪᖔᑕ ᑐᑭᖏᑦ. ᐃᓚᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᑐᓐᖓᕕᖓ ᑲᑎᒪᔨᐅᓪᓗᓂ, ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᖃᐅᔨᒪᔨᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᑦ ᐊᑦᑕᕐᓇᖅᑐᒦᑕᐃᓕᑎᑦᑎᓂᕐᒧᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᑎᑉᐸᒃᖢᒋᑦ ᒪᒃᑯᒃᑐᑦ, ᐃᓚᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᔭᒪᓯ ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ, ᐅᓇᓗ ᐊᓈᓇᒥᓱᑦ ᓴᓇᓲᖅ ᓇᖕᒥᓂᖅ ᐋᕿᒃᖢᒋᑦ ᑭᓱᖑᐊᑦ ᐅᒃᑯᓯᒃᓴᓕᒃᑯᑦ. ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᐃᓚᐅᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᒥᓱᓂ ᐃᓕᓐᓂᐊᖅᖢᑎᒃ ᑲᑎᒪᔪᓂ ᐋᕿᒃᓯᒪᔭᖏᓐᓂᒃ ᐃᓄᐃᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᓕᕆᔨᒃᑯᑦ ᑐᓐᖓᕕᖓ ᑕᐃᒪᖓᓂᑦ 1990-ᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐱᔭᕇᖅᓯᓚᐅᖅᑐᖅ ᐅᔭᒥᓕᐅᕐᓂᕐᒥᒃ ᓇᒡᒍᐊᕐᒥᓕᐅᕐᓂᕐᒥᒃ ᓄᓇᕗᒻᒥ ᓯᓚᑦᑐᖅᓴᕐᕕᖕᒥ. ᐱᑦᓯᐅᓛᖅ ᓴᕿᔮᖅᑎᑦᑎᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᒥᓱᐃᖅᖢᓂ, ᓴᓇᔭᖏᖅ ᐳᓚᕋᐅᑕᐅᓪᓗᑎᒃ ᑕᒪᐃᓐᓄᑦ ᑲᓇᑕᒧᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᑲᓇᑕᐅᑉ ᐊᑭᐊᓄᑦ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᔪᑦ ᓲᕐᓗ Isumavut: The Artistic Expression of Nine Cape Dorset Women (ᐃᓱᒪᕗᑦ: ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᑦ ᓂᓪᓕᐅᑎᖏᑦ 9 ᑭᓐᖓᓂ ᐊᕐᓇᐃᑦ) (1994-1995), ᑕᐃᑲᓂ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ. ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᓇᓂᔭᐅᔪᓐᓇᖅᑐᑦ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᐃᑦ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᓐᓂ ᑖᒃᑯᓇᓂ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᒫᓂᑑᐸᒥ, ᒥᒃᒪᐃᑯ ᑲᓇᑕ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖏᑦ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᑦ ᑭᓕᖕᐳᒃ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ, ᐊᒻᒪᓗ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᓴᓇᖑᐊᑦᑎᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᒪᓐᑐᕆᐊ, ᒪᓐᑐᕆᐊᒥ, ᑯᐸᐃᒃ ᐊᓯᖏᓐᓂᓗ.

Artist Work

About Okpik Pitseolak

Medium:

Graphic Arts, Jewellery, Painting, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kimmirut, NU
1946

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

11 April 2019