Kingmeata Etidlooie

Load Photo Courtesy Dorset Fine Arts

Biography

Kingmeata Etidlooie (1915–1989) was a graphic artist and sculptor from Kimmirut (Kimmirut), NU. Though only beginning to draw and carve after the death of her first husband, Etidlooie further developed her artistic practice after settling in Kinngait (Cape Dorset), NU, in the mid-1960s. Along with her second husband, Etidlooie Etidlooie (1910–1981), she joined the West Baffin Eskimo Co-operative and went on to produce many unique, graphic works – from prints to drawings and paintings [1].

Etidlooie worked in a variety of mediums, including watercolour, acrylic paint and coloured pencil to create scenes that were rich in texture. Along with fellow artist, Pudlo Pudlat (1916–1992), she was one of the first users of the Co-op’s painting studio that was established in 1976 [2]. Characterized by a strong sense of order and structure, her work concentrated on formal compositions, rather than narrative ones, often introducing stylized shapes in to rich and saturated colour fields. Exemplary of such a style, Etidlooie’s piece, Untitled (1980-81), boasts a vibrant purple background with figures placed neatly amid the confines of a dark and defined landscape.

Etidlooie's work has traveled across North America, and has been featured in a number of exhibitions in Asia and Europe. Her prints were included in the Cape Dorset Annual Print Collection every year between 1970 and 1988. Her prints, drawings and paintings are housed in numerous national collections, including the Canadian Museum of History in Gatineau, QC, the Winnipeg Art Gallery in Manitoba, and the Canada Council Art Bank in Ottawa, ON, among others.




This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.
Kingmeata Etidlooie (1915-1989) était un graphiste et sculpteur originaire de Kimmirut (Kimmirut), au Nunavut. Bien qu’elle n’ait commencé à dessiner et à sculpter qu’après la mort de son premier mari, Etidlooie a développé sa pratique artistique après s’être installée à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut au milieu des années 1960. Avec son deuxième mari Etidlooie Etidlooie (1910-1981), elle s’est jointe à la West Baffin Eskimo Co-operative et a produit de nombreuses œuvres graphiques uniques, y compris des gravures, des dessins et des peintures. Etidlooie employait diverses techniques, notamment l’aquarelle, la peinture acrylique et les crayons de couleur pour créer des scènes riches en texture. Tout comme l’artiste Pudlo Pudlat (1916-1992), elle a été une des premières à utiliser l’atelier de peinture de la coopérative, créé en 1976. Caractérisées par un sens aigu de l’ordre et de la structure, ses œuvres mettaient l’accent sur des compositions formelles plutôt que narratives en introduisant souvent des formes stylisées dans des champs de couleurs riches et saturées. L’œuvre « Sans titre » (1980-1981) d’Etidlooie est un bon exemple de ce style : elle comprend un fond violet vif contre lequel des personnages sont placés soigneusement au milieu d’un paysage sombre et défini. Les œuvres d’Etidlooie ont été exposées partout en Amérique du Nord et ont fait partie de bon nombre d’expositions en Asie et en Europe. Ses gravures, ses dessins et ses peintures font partie de nombreuses collections nationales, dont le Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec, le Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et la Banque d’œuvres d’art du Conseil des arts du Canada à Ottawa, en Ontario, entre autres.
ᑭᖕᒥᐊᑕ ᐃᑎᓪᓗᐃ (1915-1989) ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᑭᒻᒥᕈᒻᒥᑦ, ᓄᓇᕗᑦ. ᑕᐃᑲᓂ ᐱᒋᐊᕈᑎᒋᓚᐅᖅᑕᖓ ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᖅᖢᓂ ᑐᖁᖕᒪᑦ ᓯᕗᓪᓕᖅ ᐅᐃᖓ, ᐃᑎᓪᓗᐃ ᓴᓇᖃᑦᑕᒃᑲᓐᓂᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐊᔪᒋᑕᒥᓂᒃ ᓄᓇᖃᓕᖅᖢᓂ ᑭᓐᖓᐃᑦ, ᓄᓇᕗᑦ, ᑕᐃᑲᓂ ᕿᑎᐊᓂ 1960-ᓂ. ᑖᒃᑯᐊᓗ ᐱᖃᑖ ᐅᐃᖓ, ᐃᑎᓪᓗᐃ ᐃᑎᓪᓗᐃ (1910-1981), ᐃᓚᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᒍᐃᔅ ᐸᕙᓐ ᐃᔅᑭᒨ ᑯᐊᑉ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᐊᒥᓱᓂᒃ ᐊᔾᔨᐅᓐᖏᑦᑐᓂᒃ, ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᖅᖢᓂ – ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑕᖏᑦ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᖢᒋᓪᓗ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒥᐊᕆᕙᒃᖢᓂ. ᐃᑎᓪᓗᐃ ᓴᓇᓲᖅ ᐊᔾᔨᒌᓐᖏᑦᑐᓂᒃ, ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᐃᒪᖃᖅᑐᑦ ᑕᖅᓯᖅᓲᑎᑦ, ᐅᖅᓱᓕᒃ ᐊᒥᐊᕈᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓴᓕᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎᓪᓚᑖᑦ ᓴᓇᓪᓗᓂ ᑕᑯᔭᐅᓂᐊᖅᑐᑦ ᐃᔾᔪᓪᓗᑎᒃ ᐊᒃᑐᖅᖢᒍ. ᓴᓇᖃᑎᒋᕙᓚᐅᖅᑕᖏᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎᑦ, ᐳᓪᓗ ᐳᓪᓚᑦ (1916-1992), ᐃᓚᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᖅ ᐊᑐᖅᖢᓂ ᑯᐊᐸᒃᑯᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂᒃ ᐅᓇᓗ ᓴᕿᑕᐅᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ 1976-ᒥ. ᐋᕿᒃᓱᖅᓯᒪᔭᖏᑦ ᓴᖕᖏᔪᖅ ᓇᓗᓇᖏᑦᑐᖅ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓪᓗᒋᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓪᓗᑎᒃ ᓇᐸᑦᑎᐊᖅᖢᑎᒃ, ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᐅᓪᓗᑎᓲᖏᑦ ᑭᓱᖑᐊᓂᒃ, ᓇᓗᓇᐃᔭᖅᓯᒪᒋᐊᑐᓇᑎᒃ ᑕᑯᓪᓗᒋᑦ, ᐃᓛᓐᓂᒃᑯᑦ ᐱᐅᒋᔭᒥᓂᒃ ᐋᕿᖃᑦᑕᖅᑕᖏᑦ ᐊᖏᓪᓗᑎᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᖅᓴᖃᐅᑦᑎᐊᖅᖢᑎᒃ. ᐆᒃᑑᑎᒋᓪᓗᒍ ᑕᐃᒪᓐᓇ ᓴᓇᖃᑦᑕᕐᓕᖓ, ᐃᑎᓪᓗᐃᑦ ᓴᓇᔭᖓ, Untitled (ᐊᑎᖃᓐᖏᑦᑐᖅ) (1980-1981), ᐳᐳᓪ ᑕᖅᓴᖓ ᑐᓄᐊᓂ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔭᖏᑕ ᐋᕿᑦᑎᐊᖅᓯᒪᓪᓗᒋᑦ ᕿᓂᕐᓂᖓ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᖑᐊᖅ ᓯᓚᖑᐊᖓ. ᐃᑎᓪᓗᐃ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᓇᒧᑐᐃᓐᓇᖅ ᐊᐅᓪᓚᖅᑎᑕᐅᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑦ ᐊᒥᐊᓕᒐᒥ, ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᔮᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᑦ ᐊᒥᓱᐃᖅᖢᑎᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ ᐊᐃᓴ ᐊᒻᒪᓗ ᔫᓚᑉ. ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑕᖏᑦ, ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒥᐊᖅᑕᖏᑦ ᐃᓂᖃᖅᑐᑦ ᐊᒥᓱᓂ ᑲᓇᑕᒥ ᓄᐊᑕᐅᔪᓂ, ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ, ᐊᒻᒪᓗ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃ, ᒫᓂᑑᐸ, ᐊᒻᒪᓗ ᑲᓇᑕ ᑲᑎᒪᔨᖏᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓄᑦ ᑮᓇᐅᔭᒃᑯᕕᖓ ᐋᑐᕚ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ, ᐊᓯᖏᓪᓗ.

Artist Work

About Kingmeata Etidlooie

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat

Date of Birth:

Artists may have multiple birth years listed as a result of when and where they were born. For example, an artist born in the early twentieth century in a camp outside of a community centre may not know/have known their exact date of birth and identified different years.

Kimmirut (Kimmirut), NU
1915

Date of Death:

Artists may have multiple dates of death listed as a result of when and where they passed away. Similar to date of birth, an artist may have passed away outside of a community centre or in another community resulting in different dates being recorded.

1989