Hannah Kigusiuq is a drawer and printmaker from Hanningajuq (Garry Lake), NU, who lived on the land until the mid 1950s when she relocated to Qamani'tuaq (Baker Lake), NU, where she began her artistic practice. Having little artistic experience before moving to the Qamani'tuaq settlement, Kigusiuq developed her own personal style and technique over the years with help from those in the community [1]. Kigusiuq is best known for her pencil drawings, in which she portrays people and animals in relationships with one another.
Kigusiuq’s practice is primarily in drawing and printmaking. Her visual language explores the experiences of her early life, depicting life on the land and camp life with an emphasis on community [2]. Her drawings include images of winter camps, travel by dogsled, drum celebrations and daily activities, all of which she depicts with a playful hand [3]. Kigusiuq's compositions are primarily completed in black and white. Groups of people gathered are often depicted mid-motion, or large groups of people look to the viewer with expressive faces. allowing the viewer to fully engage with the emotion of the figures.
Producing works in drawing and printmaking since the 1970s, Kigusiuq's works have been included in exhibitions across North America, including the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB and the Inuit Gallery of Vancouver in Vancouver, BC. Her work is held in the permanent collections of many art institutions including the Canadian Museum of History, Gatineau, QC, the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB and the Art Gallery of Guelph in Guelph, ON, among others. Her works can be seen in the Baker Lake Annual Print Collection catalogues from 1970 -1990 [4].
This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.
Hannah Kigusiuq était une dessinatrice et graveuse de reproduction originaire de Hanningajuq (Garry Lake), au Nunavut; elle a vécu de la terre jusqu’au milieu des années 1950, lorsqu’elle a déménagé à Qamani’tuaq (Baker Lake), au Nunavut, où elle a lancé sa pratique artistique. Comme elle avait peu d’expérience artistique avant de déménager à l’établissement de Qamani’tuaq, Kigusiuq a développé son propre style et sa propre technique au fil des ans avec l’aide des membres de la communauté. Kigusiuq était surtout reconnue pour ses dessins au crayon, dans lesquels elle représentait les relations des êtres humains avec les animaux.
Sa pratique artistique était principalement axée sur le dessin et la gravure de reproduction. Son langage visuel traitait des expériences de sa jeunesse en illustrant la vie de la terre et dans les campements, l’accent étant mis sur la communauté. Ses dessins comprenaient des images de camps d’hiver, de voyages en traîneau à chiens, de célébrations du tambour et d’activités quotidiennes, qu’elle représentait de façon ludique. Les compositions de Kigusiuq étaient principalement réalisées en noir et blanc. Les personnes rassemblées étaient souvent représentées en mouvement ou un grand nombre de personnes aux visages expressifs regardaient l’observateur, permettant à ce dernier de s’investir pleinement dans les émotions des personnages.
Kigusiuq a produit des dessins et des gravures de reproduction à partir des années 1970; ses œuvres ont été exposées partout en Amérique du Nord, y compris au Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et à l’Inuit Gallery of Vancouver, en Colombie-Britannique. Ses œuvres se trouvent dans les collections permanentes de nombreuses institutions artistiques, dont le Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec, le Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba et la Art Gallery of Guelph, en Ontario, entre autres. Ses œuvres ont été illustrées dans les catalogues de la collection annuelle de gravures de Baker Lake de 1970 à 1990.
ᕼᐋᓇ ᑭᒍᓯᐊᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎ ᕼᐊᓐᓂᖓᔪᒃ, ᓄᓇᕗᑦ, ᓄᓇᑐᐃᓐᓇᒥ ᓄᓇᖃᕐᓂᑯ ᑭᓯᐊᓂ ᕿᑎᐊᓂ 1950-ᓂ ᓅᑕᐅᒐᒥᒃ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᕐᒧᑦ, ᓄᓇᕗᑦ, ᑕᐃᒪᓗ ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᓯᒪᕗᖅ. ᐊᔪᖏᑉᐸᒌᓚᐅᖅᓯᒪᔪᖅ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᖅᓯᒪᓪᓗᓂ ᓅᓚᐅᕋᓂ ᓱᓕ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᕐᒧᑦ, ᑭᒍᓯᐊᖅ ᓇᖕᒥᓂ ᐊᔪᕈᓐᓃᖅᑎᓯᒪᔪᖅ ᐱᐅᒋᔭᒥᓂᒃ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᔾᔪᓯᖓ ᐊᒥᓱᓄᑦ ᐊᕐᕌᒍᓄᑦ ᐃᑲᔪᖅᑕᐅᖃᑦᑕᖅᖢᓂ ᓄᓇᓕᖕᓂᑦ. ᑭᒍᓯᐊᖅ ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᕐᒪᑦ ᑎᑎᕋᐅᑎᓪᓚᑖᑎᒍᑦ, ᐅᓇ ᐃᓄᖑᐊᓕᐅᑦᑎᐊᓲᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᓂᒃ ᐃᓚᒌᒍᓯᖏᑦ ᐃᒻᒥᖕᓄᑦ ᐊᑐᓂ.
ᑭᒍᓯᐊᖅ ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖃᑦᑕᖅᖢᑎᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎᐅᓪᓗᓂ. ᐅᓇ ᓴᕿᑎᓪᖢᒋᑦ ᐅᖃᐅᓯᑦ ᕿᓂᖅᖢᓂ ᖃᓄᖅ ᐊᑐᖅᓯᒪᔭᒥᓂᒃ ᐱᕈᖅᐸᓪᓕᐊᓗᓂ, ᓴᕿᑎᑦᑎᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᐃᓅᓯᖑᐊᕐᒥᒃ ᓄᓇᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᓄᓇᓕᕋᓛᓂ ᐊᑐᖅᖢᒋᑦ ᓄᓇᖃᑎᒌᖑᐊᑦ. ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᑕᖏᑦ ᐃᓚᖃᖅᑐᑦ ᐅᑭᐅᒃᑯᑦ ᓄᓇᓕᕋᓛᑦ, ᑭᒧᒃᓯᖅᑐᑦ, ᕿᓚᐅᔾᔭᖅᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᐅᑕᒫᑦ ᖃᓄᐃᓕᐅᖅᑕᐅᕙᒃᑐᑦ, ᑕᒪᕐᒥᒃ ᓴᕿᑎᓪᖢᒋᑦ ᐊᒡᒐᒥᓄᑦ ᓴᓇᓪᓗᒋᑦ ᐱᓐᖑᐊᕆᓪᓗᒋᓪᓗ. ᑭᒍᓯᐊᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᑕᒪᕐᒥᒃ ᕿᓂᖅᑕᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᖃᑯᖅᑕᑦ. ᐊᒥᓱᑦ ᐃᓄᖑᐊᑦ ᖃᓄᑐᐃᓐᓇᖅ ᐋᕿᒃᓯᒪᓪᓗᑎᒃ ᓴᕿᑎᓪᖢᒋᑦ, ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᐊᒥᓱᑦ ᐃᓄᒋᐊᑦ ᑕᑯᓐᓇᖅᑐᑦ ᕿᒥᕐᕈᐊᖅᑐᒥᒃ ᑮᓇᖏᑦ ᖃᓄᐃᓕᖓᔪᑦ ᐊᑐᓂ, ᑕᑯᔪᓐᓇᖅᑎᑦᑎᔪᖅ ᑕᒪᕐᒥᒃ ᕿᒥᕐᕕᐊᑦᑎᐊᕐᓗᒍ ᖃᓄᐃᓕᐅᖅᑐᑦ ᑖᒃᑯᐊ ᐃᓄᖑᐊᑦ.
ᓴᓇᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᑎᑎᕋᐅᔭᖅᖢᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᓕᐊᖑᓪᓗᑎᒃ ᑕᐃᒪᖓᓂᑦ 1970, ᑭᒍᓯᐊᖅ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐃᓚᓕᐅᑎᓯᒪᔪᑦ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᖃᑦᑕᖅᖢᑎᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ ᑕᒪᐃᓐᓂ ᓄᐊᑦ ᐊᒥᐊᓕᒐᑦ, ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃ, ᒫᓂᑑᐸ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᐃᑦ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓ ᕚᓐᑰᕙᒥ, ᕚᓐᑰᕙ, ᐳᑎᓯ ᑲᓚᑉᐱᐊ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐱᔭᐅᓯᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᐊᒥᓱᓂ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓄᑦ ᑎᒥᖁᑎᒋᔭᐅᔪᓂ ᐃᓚᒋᔭᐅᓪᓗᑎᒃ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ, ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ, ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᕕᓂᐲᒃ, ᒫᓂᑑᐸ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᒍᐃᕝ ᑕᐃᑲᓂ ᒍᐃᕝ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ, ᐊᓯᖏᓪᓗ. ᑕᑯᔭᐅᔪᓐᓇᖅᑐᑦ ᓴᓇᔭᖏᑦ ᖃᒪᓂᑦᑐᐊᖅ ᐊᕐᕌᒍᑕᒫᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᓄᐊᑦᑎᕕᖓ ᑎᑭᓵᒃᓴᑦ 1970-ᒥᑦ 1990-ᒧᑦ.