Eyeetsiak Peter

Load Photo Courtesy Spirit Wrestler Gallery

Biography

Eyeetsiak Peter is a Kinngait (Cape Dorset), NU-based carver and printmaker. His brother, Jolly Aningmiuq (1954—2000) was also a carver. Peter began carving as a teenager during the 1950s and also contributed prints to the Cape Dorset Annual Print Collection in 1961 [1]. Peter frequently creates carvings with green and black serpentine. His work represents human figures and wildlife in the North, such as bears.

Prowling Bear (2002) highlights Peter’s representation of animals in the North. The light green, serpentine bear appears frozen as its large front paw is lifted to take another step forward. Prowling Bear also features fluid lines and a smooth, polished exterior. Peter has carved bears in other poses, such as standing or dancing, as well as human figures, such as women with ulu knives or figures with human and animal features.

Peter’s artwork has been exhibited nationally and internationally from 1961 to 2013 at art galleries such as Marion Scott Gallery in Vancouver, BC, the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB, Carleton University Art Gallery in Ottawa, ON and the Albers Gallery in San Francisco, CA. His artwork was also exhibited in the touring exhibition, La déesse inuite de la mer/The Inuit Sea Goddess, at the Musée des beaux-arts de Montréal, in Montreal, QC in 1980. Peter’s carvings are included in many public collections, such as the Canadian Museum of History in Gatineau, QC, the McMaster Museum of Art in Hamilton, ON and the Prince of Wales Northern Heritage Centre in Yellowknife, NT. In 1970, he won first prize at the Northwest Territories' Centennial Sculpture Competition for his sculpture Taloolayook and Man (1970) presented to Queen Elizabeth II [2]. Peter also participated in and exhibited his work at “Art in the Park” at the Art Gallery of Windsor in Windsor, ON in 1974.



This project is funded in part by the Government of Canada.
Ce projet est financé en partie par le gouvernement du Canada.

Eyeetsiak Peter était un artisan sculpteur et graveur de reproduction établi à Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut. Son frère Jolly Aningmiuq (1954-2000) était également artisan sculpteur. Peter a commencé à sculpter à l’adolescence dans les années 1950 et ses œuvres ont été illustrées dans le catalogue de la collection annuelle de gravures de Cape Dorset en 1961. Il créait souvent des sculptures en serpentinite verte et noire. Les œuvres de Peter représentaient des figures humaines et la faune du Nord, comme les ours. « Ours rôdeur » (2002) est un bon exemple de sa représentation des animaux du Nord. L’ours en serpentinite vert clair semble être figé dans l’espace; sa grosse patte avant s’apprête à faire un autre pas en avant. La sculpture « Ours rôdeur » présente également des lignes souples et un extérieur lisse et poli. Peter a sculpté des ours dans d’autres poses, notamment en position debout ou en train de danser, ainsi que des personnages humains tels que des femmes tenant des ulus autochtones ou des personnages ayant des caractéristiques humaines et animales. De 1961 à 2013, les œuvres d’art de Peter ont été exposées à l’échelle nationale et internationale dans des galeries d’art telles que la Marion Scott Gallery à Vancouver, en Colombie-Britannique, le Musée des beaux-arts de Winnipeg, au Manitoba, la Carleton University Art Gallery à Ottawa, en Ontario et l’Albers Gallery à San Francisco, en Californie. Ses œuvres d’art ont également fait partie de l’exposition itinérante La déesse inuite de la mer/The Inuit Sea Goddess au Musée des beaux-arts de Montréal, au Québec en 1980. Les sculptures de Peter font partie de plusieurs collections publiques, notamment celles du Musée canadien de l’histoire à Gatineau, au Québec, le McMaster Museum of Art à Hamilton, en Ontario et le Centre du patrimoine septentrional Prince-de-Galles à Yellowknife, dans les Territoires du Nord-Ouest. En 1970, il a remporté le premier prix au Concours de sculpture du centenaire des Territoires du Nord-Ouest pour sa sculpture « Taloolayook et homme » (1970), qui a été offerte à la reine Elizabeth II. En 1974, Peter a également participé à l’événement « Art in the Park » à la Art Gallery of Windsor, en Ontario, où il a exposé ses œuvres.
ᐃᔨᑦᓯᐊᖅ ᐲᑕ ᑭᓐᖓᕐᒥᐅᑕᖅ (ᑭᑉ ᑐᐊᓯᑦ), ᓄᓇᕗᑦ-ᓄᓇᖃᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎ. ᓄᑲᖓ, ᔮᓕ ᐊᓐᓂᕐᒥᐅᖅ (1954-2000) ᑖᓐᓇᑦᑕᐅᖅ ᓴᓇᖑᐊᖅᑎᐅᓚᐅᖅᑐᖅ. ᐲᑕ ᓴᓇᖑᐊᖃᑦᑕᓕᓚᐅᖅᑐᖅ ᒪᒃᑯᑑᓪᓗᓂ ᑕᐃᑲᓂ 1950-ᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐃᑲᔪᖅᓯᒪᔪᖅ ᑭᓐᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᕐᕕᖓᓂᒃ ᐊᕐᕌᒍᑕᒫᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᑦᑕᐅᓯᒪᔪᑦ ᓄᐊᑕᐅᖃᑦᑕᖅᑐᑦ ᑕᐃᑲᓂ 1961. ᐲᑕ ᓴᓇᖑᐊᖏᓐᓇᖃᑦᑕᓚᐅᖅᑐᖅ ᐆᔭᐅᔭᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᕿᓂᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᖅ. ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐃᓄᖑᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᑦ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥᐅᑦ, ᓲᕐᓗ ᓇᓄᓐᖑᐊᑦ. Prowling Bear (ᑎᕐᓕᐊᖅᓵᕆᔪᖅ ᓇᓄᖅ) (2002) ᓴᓇᔭᖏᑦ ᐲᑕᐅᑉ ᑭᒡᒐᖅᑐᐃᖑᐊᖅᑐᑦ ᓂᕐᔪᑎᓂᒃ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥ. ᖃᐅᓪᓗᕐᓂᖅᓴᖅ ᐆᔭᐅᔭᖅ, ᕿᓂᖅᑐᖅ ᓴᓇᖑᐊᒐᒃᓴᖅ ᓇᓄᖑᐊᖅ ᓲᕐᓗ ᖁᐊᖅ ᐊᖏᔪᐋᓗᐃᑦ ᐃᓯᒐᔮᖏᑦ ᓲᕐᓗ ᐱᓱᒃᑐᖅ. ᑎᕐᓂᐊᖅᓵᕆᔪᖅ ᓇᓄᑦ ᐅᓇᑦᑕᐅᖅ ᑕᖅᓴᑯᑖᖃᑦᑕᖅᑐᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᕿᓪᓕᖅᑑᓪᓗᓂ, ᕿᓕᖅᓴᖅᓯᒪᔪᖅ ᓯᓚᑖ. ᐲᑕ ᓴᓇᖑᐊᓲᖅ ᓇᓄᖑᐊᓂᒃ ᖃᓄᐃᓕᖓᖑᐊᖅᑎᓪᖢᒋᑦ, ᓲᕐᓗ ᓇᖏᖅᑐᖅ ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᒧᒥᖅᑐᖅ, ᐊᒻᒪᓗ ᐃᓄᖑᐊᓂᒃ, ᓲᕐᓗ ᐊᕐᓇᖅ ᐅᓗᓕᔭᖅᑐᖅ ᐅᕝᕙᓘᓐᓃᑦ ᐃᓄᖑᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓂᕐᔪᑎᖑᐊᑦ. ᐱᑕᐅᑉ ᓴᓇᖑᐊᒻᓴᖏᖅ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᖃᑦᑕᖅᓯᒪᔪᑦ ᑲᓇᑕᒥ ᐊᒻᒪᓗ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥ ᑕᐃᑲᖓᑦ 1961 ᑎᑭᓪᓗᒍ 2013 ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ ᓲᕐᓗ ᒥᐅᓕᐊᓐ ᓯᑳᑦ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓᓂ ᕚᓐᑰᕙ, ᐳᑎᓯ ᑲᓚᑉᐱᐊ, ᕕᓂᐲᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖓ ᕕᓂᐲᒃᒥ, ᒫᓂᑑᐸ, ᑳᓪᑕᓐ ᐃᓕᓐᓂᐊᕐᕕᒃᔪᐊᖓ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐋᑐᕚ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᐃᐳᔅ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕ ᓵᓐ ᕗᓛᓐᓯᔅᑯ, ᑲᓕᕗᓂᐊ. ᓴᓇᔭᖏᑦᑕᐅᖅ ᓴᕿᔮᖅᑎᑕᐅᓯᒪᓲᑦ ᐳᓚᕋᑎᓄᑦ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᖕᓂ, La déesse inuite de la mer/The Inuit Sea Goddess (ᐃᓄᐃᑦ ᓄᓕᐊᔪᒃ), ᑕᐃᑲᓂ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᓴᓇᖑᐊᑦᑎᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᒪᓐᑐᕆᐊ, ᒪᓐᑐᕆᐊᒥ, ᑯᐸᐃᒃ ᑕᐃᑲᓂ 1980-ᓂ. ᐲᑕᐅᑉ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᖏᑦ ᐃᓚᖃᖅᑐᑦ ᐊᒥᓱᓂ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᐃᑦ ᓄᐊᓯᒪᔭᖏᑦ, ᓲᕐᓗ ᑲᓇᑕ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᓂᒃ ᑳᑦᑎᓄ, ᑯᐸᐃᒃ, ᒥᒃᒫᓯᑐ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂ ᕼᐊᒻᒪᑕᓐ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ ᐊᒻᒪᓗ ᐳᓕᔅ ᒍᐃᔪᔅ ᐃᑦᑕᕐᓂᑕᖃᕐᕕᒃ ᔭᓗᓇᐃᕝᒥ, ᓄᓇᑦᓯᐊᖅ. ᑕᐃᑲᓂ 1970, ᓵᓚᖃᓚᐅᖅᑐᖅ ᓯᕗᓪᓕᖅᐹᒥᒃ ᓄᓇᑦᓯᐊᕐᒥ 100 ᐊᕐᕌᒍᓄᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑐᑦ ᓵᓚᒃᑕᕋᓱᒃᑐᑦ ᓴᓇᖑᐊᖅᑕᒥᓄᑦ Taloolayook and Man (ᑕᓘᓚᔫᒃ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᖑᑎ) (1970) ᑐᓂᔭᐅᓪᓗᓂ ᑯᐃᓐ ᐃᓕᓴᐱ II. ᐲᑕ ᐅᓇᑦᑕᐅᖅ ᐃᓚᐅᓯᒪᔪᖅ ᐊᒻᒪᓗ ᓴᕿᔮᖅᑎᑦᑎᓪᓗᓂ ᓴᓇᔭᒥᓂᒃ “Art in the Park” (ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᑦ ᒥᕐᖑᐃᖅᓯᕐᕕᖕᒥ) ᑕᐃᑲᓂ ᓴᓇᖑᐊᖅᓯᒪᔪᓂᒃ ᑕᑯᔭᒐᖃᕐᕕᒃ ᒍᐃᓐᓱ ᑕᐃᑲᓂ ᒍᐃᓐᓱ, ᐋᓐᑎᐅᕆᐅ 1974-ᒥ.

Artist Work

About Eyeetsiak Peter

Medium:

Graphic Arts, Sculpture

Artistic Community:

Kinngait, Nunavut, Inuit Nunangat